Bikarbonat som kolkälla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Bikarbonat som kolkälla...

    Hej.
    Jag har några frågor kring att använda bikarbonat som kolkälla.
    Hur lång tid "frigörs" kol till växterna efter att jag stoppat i bikarbonat?
    Jag har mycket Valle i ett 720 l kar och de jag läst mig till är att dessa föredrar bikarbonat före trycksatt co2 då de är en C4 växt. Men samtidigt så rekommenderar många att man inte ska göra så många vattenbyten när man har Valle. Och samtidigt bör man inte stoppa i bikarbonat utan att göra vattenbyte. Hur ska jag få ihop detta?
    Sista frågan(för nu)... Om jag stoppar i 2 mtsk bikarbonat utan att göra vattenbyte i ett 720 l kar... Gör det ngn större förändring på pH och ammoniak? Det känns som att 2 matskedar inte borde påverka nämnvärt men jag kan ha helt fel.

    //Lars
    /Lars
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Ursprungligen postat av Live2Ride
    Hej.
    Jag har några frågor kring att använda bikarbonat som kolkälla.
    Hur lång tid "frigörs" kol till växterna efter att jag stoppat i bikarbonat?
    Jag har mycket Valle i ett 720 l kar och de jag läst mig till är att dessa föredrar bikarbonat före trycksatt co2 då de är en C4 växt. Men samtidigt så rekommenderar många att man inte ska göra så många vattenbyten när man har Valle. Och samtidigt bör man inte stoppa i bikarbonat utan att göra vattenbyte. Hur ska jag få ihop detta?
    Sista frågan(för nu)... Om jag stoppar i 2 mtsk bikarbonat utan att göra vattenbyte i ett 720 l kar... Gör det ngn större förändring på pH och ammoniak? Det känns som att 2 matskedar inte borde påverka nämnvärt men jag kan ha helt fel.

    //Lars
    Skall inte ändra Ammoniaken (så länge du inte stör bakteriesystemet) och behöver inte ens ändra pH märkbart (Om vattnet ligger över 7,5 och har viss jonstyrka). Hur som helst tycker jag alltid om att göra ett litet byte vatten 10 % i månaden. Jag kan däremot inte svara på din grundfråga då jag inte riktigt "kan" växter.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Tack för svar Xul.
      jag gör ca 35% vattenbyten med 1 eller 2 veckors mellanrum. Och det verkar vara lite väl ofta för att Valle ska trivas som bäst. Men det jag tänkte mest på var just hur länge t ex 2 mtsk ger kol till växterna. För magkänslan säger att jag borde pytsa i oftare än var 14e dag iaf. Kanske även mellan vattenbytena. Därav frågan om ammoniak.
      /Lars

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Tack för svar Xul.
        jag gör ca 35% vattenbyten med 1 eller 2 veckors mellanrum. Och det verkar vara lite väl ofta för att Valle ska trivas som bäst. Men det jag tänkte mest på var just hur länge t ex 2 mtsk ger kol till växterna. För magkänslan säger att jag borde pytsa i oftare än var 14e dag iaf. Kanske även mellan vattenbytena. Därav frågan om ammoniak.
        Ammonium (som är Ammoniak men bara vid högre pH) förbrukas av växterna. Bör inte vara ett större problem. Dra ner på vattenbytena skulle jag göra för växterna om det går. Om det då tom växer bättre så är allt bra. Jag byter bara 10-20 % i månaden (+ en hink med växter) i mitt 440 L växtkar, funkar fint och jag har rätt mycket fiskar också men växterna växer som ogräs.

        /Thomas

        Jo två matskedar låter lite lite men 2 matskedar varje vecka låter i överkant, det blir 1 dl i månaden men jag skulle prova det men håll koll på pH om fiskarna inte tycker om pH över 8. Det kan bara bli 8,6 med bikarbonat men detta kan vara lite mycket för vissa fiskar men det vet du.
        Senast redigerad av Xul; 01 July 2015, 22:01.

        Kommentar

        • BrigTSD
          • February 2015
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Live2Ride
          Tack för svar Xul.
          jag gör ca 35% vattenbyten med 1 eller 2 veckors mellanrum. Och det verkar vara lite väl ofta för att Valle ska trivas som bäst. Men det jag tänkte mest på var just hur länge t ex 2 mtsk ger kol till växterna. För magkänslan säger att jag borde pytsa i oftare än var 14e dag iaf. Kanske även mellan vattenbytena. Därav frågan om ammoniak.
          Om växterna konsumerar karbonater så kommer KH att sjunka. Håll koll på KH så ser du hur ofta du måste fylla på bikarbonat. Det kan ju inte handla om några våldsamma mängder under de veckor som passerar mellan två vattenbyten.

          1 KH motsvarar 17,8 mg kalciumkarbonat per liter eller 30 mg natriumvätekarbonat per liter. 720 liter vatten med KH 6 innehåller således karbonater motsvarande ca 130 g bikarbonat.

          Vad pH blir beror på vad som finns i vattnet i övrigt. Men bikarbonat kan inte höja högre än till 8,3. Vid det pH:t så är ca 10% av allt ammonium ammoniak. (ammonium har pka 9,25) Så håll ammonium-halten under detektionsgränsen så att det inte uppstår problem med ammoniakförgiftning.

          Kommentar

          Arbetssätt...