Dimmigt vatten blev klart???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annazackrisson
    • March 2015
    • 6

    Dimmigt vatten blev klart???

    För 3 veckor sedan blev mitt 350 L akvarium grumligt. Gick fort och såg ut som om vi hällt mjölk i det. Fiskarna verkade må bra och värden var bra. Efter en vecka tröttnade jag och släckte ner och slutade mata i 4 dagar. Det blev lite bättre. Efter ett par dagar var det sämre igen och jag gjorde en ny 4 dygns nedsläckningen. Tråkigt nog blev det inte bättre. Jag gav upp och tände akvariet igen och matade som vanligt. Ytterligare en vecka gick och nu helt plötsligt över natten blev vattnet kristallklart! Kan nån förklara vad jag just varit med om?
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Var akvariumet nystartat? Ny sand?

    Kommentar

    • Annazackrisson
      • March 2015
      • 6

      #3
      Ganska nytt ca 6 veckor. Starten gick dock bra och vi tog det lugnt. Ingen grumlighet innan detta. Eftersom jag har fönster nära så trodde jag att det var infusorier , men det kan väl inte bara försvinna?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jodå infusorier kan försvinna och antagligen så bildades det väl lite fler nyttobakterier i akvariet som tog "hand om" dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • BrigTSD
          • February 2015
          • 131

          #5
          Det är vanligt med bakterieblomningar ("mjölkigt" vatten) under uppstart. Det dyker upp från ingenstans och försvinner efter 1-2 veckor. Det ser inte speciellt vackert ut men det är ingen fara. Man kan köra på som vanligt. Det kan ta månader innan tanken är i balans.

          Dimmigt vatten i en inkörd tank är en annan femma. Då har man en del att göra.

          Kommentar

          • Annazackrisson
            • March 2015
            • 6

            #6
            Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

            Kommentar

            Arbetssätt...