Vad ska jag ha för ph värde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NicoleSa
    • April 2015
    • 4

    Vad ska jag ha för ph värde?

    Hej jag har ett 350l akvarium med lite blandat i, 3 öron ålar, 2 klogrodor, 2 black ghost, 1 tiger fisk , 2 gibbiceps varav en sörre, lite mollys och scalare mm. Vad ska jag ha för värden ungefär? Har köpt test men vet ju inte vad som är "normala" värden för mitt akvarium och då blir det svårt att fatta om värderna är bra eller dåliga, har reagerat på att mina växter blir lite bruna å ser hängiga ut också kan det beropå värdena i vattnet?.. Och hur ofta ska man göra vattenbyte och hur mkt ska jag byta? En nybörjare som är Tacksam för svar! Akvariumet har varit igång i ca en månad. bortsätt från att några fiskar har vita pricksjukan just nu så äter alla bra och är livliga så fiskarna verkar mår bra iaf.

    Mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Denna brukar jag kalla för tigerfisk - har du verkligen den.
    Generellt sett så funkar det för dessa fiskar rätt Ok med ett pH på ca. 7-7,5, ett KH på 3-6 och 0 i nitrit
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NicoleSa
      • April 2015
      • 4

      #3
      Tiger fisk även kallad Datnioides microlepis så nej det är inte en sån som du länka till.
      okej tack då vet jag. Hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja den "tigerfisken" passar kanske så dåligt in som den jag länkade till men likafullt så passar den nog inte in här. En olämplig blandning kommer att ge problem i längden.
        Låter ju inte som du har så mycket växter så då är ju en riktlinje för vattenbyte ca. 1/3 varje vecka.
        Vilka värden har du på vattnet nu?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...