Gröntvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Gröntvatten?

    Mitt akvarium har varit igång lite drygt 1,75 år, för någon/ra månader sedan bytte jag foder och för ett par-tre veckor sedan planterade jag lite mer snabbväxande växter,Vallisneria gigantea , i mitt akvarium (Malawi). Cirkulation i akvariet är god, ca 22x akvariets volym/h. Belysningstiden är oförändrat och akvariet är inte exponerat för solljus. Jag matar modest.

    Mitt problem är att sedan ett par veckor sedan så blir vattnet ca 3 dagar efter vattenbytet grönaktigt och sikten blir väldigt dålig, tidigare hade jag klart och fint vatten. Jag misstänker att det nya fodret (NLS) men jag är öppen för idéer och förslag, så helt enkelt... hjälp!

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Sök på svävalger!
    Det finns något knep med luftpump och en bit filtermatta som skall vara både enkelt och effektivt mot grönvatten.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Tack för tipset, jag googlar...

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Annars ett UV-filter kanske.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Yes, UV filter har jag varit inne på en, två och fler gånger än sådan, tyvärr är det installationen det fallerar på, jag har ingen bra plats att koppla på ett UV filter till ytterfiltret då det behöver vara över vattenytan.

          Jag har kopplat in min difusor igen och ser om det räcker, annars blir det mörkläggning alá WW2...

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            host smuts host

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              host ja host... men inte bara NLS, det tillsammans med de nyplanterade växterna verkar har triggat en obalans.

              Det lutar åt jag köper en Green Killing Machine, förutsatt att en 9W (specen säger upp t.o.m 200 l) blir tillräcklig då 24W inte får plats i mitt akvarium.

              EK
              Senast redigerad av Erikderek; 12 April 2015, 11:04.
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Då var en Green Killing Machine beställd...

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  För ett par minuter sedan fick jag leverans av min(a) Green Killing Machine, en 9w och en 24w, en skall tillbaka beroende om jag kan 24w att få plats i mitt akvarium. Jag återkommer om några dagar med hur det går...

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Tapedeck
                    • February 2015
                    • 8

                    #10
                    Tjena! Jag har också detta problem med mitt rio 240. Har varit igång sedan i början på mars. Kör dubbla ytterfilter, sunsun 1400l/h och eheim 2075. Matar sparsamt med NLS, 1-2 ggr dag med 1-2 fastedagar varje vecka. belysning 10h/dag.
                    Har ett 20-tal unga Malawi, samt 4 synodontis petricola.
                    Vattenbyten sker dock ganska oregelbundet varje vecka. Olika dagar 50-70%, men minst 2ggr vecka.

                    Har inte riktigt fått grepp om det gröna vattnet som kommer dagen efter nytt vattenbyte. Mjölkigt vatten dyker också upp emellanåt.

                    @Erikderek. Hur resonerade du kring valet av Green Killing Machine? Varför inte ett externt UV-filter från t.ex Eheim?


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Jalapan
                      • September 2014
                      • 29

                      #11
                      Var köpte du ifrån`?

                      Går green killing machine koppla på en slang? typ mellan mitt eheim ytterfilter?

                      Eller måste den vara i vatten.

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        • February 2015
                        • 131

                        #12
                        Den är väl tänkt att gå som ett innerfilter så jag tror att det blir svårt att seriekoppla den med ett ytterfilter. Hur det än är med det så är det generellt ingen bra idé att seriekoppla uv-filtret med ytterfiltret eftersom flödet oftast blir för högt. UV-filter ska ha låga flöden för att fungera effektivt. Vill man absolut seriekoppla den med ytterfiltret kan man sätta en bypass så att den bara tar ett delflöde.

                        Kommentar

                        • Jalapan
                          • September 2014
                          • 29

                          #13
                          Tack för tipset!

                          Om man kollar eheim så har dom ju ett filter man ska seriekoppla på filtret..

                          Benefits of the EHEIM reeflexUV Quickly and efficiently reduces both harmful bacteria and fish parasites in their infectious stages in the water…


                          Måste vara så att dom anpassat det då antar jag ...?

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tapedeck

                            @Erikderek. Hur resonerade du kring valet av Green Killing Machine? Varför inte ett externt UV-filter från t.ex Eheim?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Jag var inne på EHEIM's externa UV filter först, men jag hade behövt gå på det största för att möte l/h ration från min EHEIM 2075, och då blev det delvis ett ekonomiskt beslut. Samtidigt vill jag ha så lite slangkopplingar som möjligt utanför akvariet, samt att jag inte har någon riktigt plats att placera ett externt UV filter kring mitt akvarium.

                            Jag gillar din fiskuppstädning, identiskt med min...

                            Jag inbillar mig att mitt grönvatten problem började strax efter jag introducerat NLS, men jag experimenterade samtidigt med difusor och plantaterade lite mer växter i mitt akvarium så jag kan inte dra någon egentlig slutsats om det beror på NLS eller inte. Det enda jag vet att NLS gjorder, bortsett från att vara kanonbra för mina fiskar, va att ge vattnet en svag söt vitlöksdoft samt att avdunstningen missfärgade plastmittstaget i samma färg som NLS pelletsarna, trotts att jag matat sparsamt.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jalapan
                              Var köpte du ifrån`?

                              Går green killing machine koppla på en slang? typ mellan mitt eheim ytterfilter?

                              Eller måste den vara i vatten.
                              Jag köpte från Tonys Diskus.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...