Konstig utfällning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans_Wretfors
    • October 2014
    • 46

    Konstig utfällning

    Hej jag håller på med ett litet projekt och startar upp ett Malawikar med sump.
    Jag har dock fått problem med konstiga utfällningar i ena delen av sumpen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 146,3 KB
ID: 2185415

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 2185416

    Det ser ut som små uppblötta cornflakes som långsamt regnar ner från den blåa filtermattan som sitter i avskilljaren mellan sektionerna. Dom är mjuka och går att slammsuga upp utan problem. På bilderna är det en veckas skörd som syns så det fyller på sig ganska fort.

    Är det någon som har en susning?

    Mvh Hasse
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Omöjligt att säga säkert utan mer info. Fast det går att ha två teorier. En tanke är om du har egen brunn. Då kan det ibland fälla ut järn. Fast det brukar inte riktigt se ut så där så det som stämmer bäst är att det som faller ut är kalciumkarbonat, kalksten alltså. Den teorin kan också stämma med att du skriver att du startar ett malawikar, då är det ju inte så alldeles otänkbart att du stoppat i bikarbonat eller nåt annat för att höja pH och KH. Får man då i mer än vad vattnet orkar ha löst så fäller det ut så där. Det är i så fall mer estetiskt problem än att det skulle vara farligt. Däremot så kan det vara en indikation på att det är läge att kolla vattenvärden, det är ju liksom ingen ide att tillsätta nåt som bara ramlar ut igen.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #3
      Ok, då kör vi lite siffror:
      Akvarium, 112 liter, fyllt med ca 80 liter kommunalt vatten.
      Ph, strax under 8.
      Kh 10-11 efter vattenbyte, 7 innan vattenbyte.

      Jag vet inte om du har varit inne och läst min projekttråd på ciklid.org? I alla fall så har jag ett fluidiserande sandfilter där jag har blandat ut sanden med Read sea Reef base just för att buffra upp vattnet innan malawisarna släpps i. Så din teori om kalciumkarbonat ligger ju väldigt nära till hands.

      Tack för svaret men då har jag en till fundering.
      Akvariet är en sump som ska kopplas till ett 240 liters, tror du att problemen kommer minska med den större vattenvolymen eller är det att cirkulationen är för liten genom facket där pumpen står?

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Lite lustigt att KH stiger efter vattenbyte, har du extremt hårt vatten i kranen? Annars så, med KH över 10, då är det inte omöjligt att det börjar fälla ut kalk. En tanke annars är vad du har för flöde genom det fluidiserande filtret. Blir det nåt hörn där med syrebrist kan koldioxid sänka pH och lösa ut kalcium som sen när det kommer ut i högre pH så trillar överskottet ut.

        Det är inget farligt om det trillar ut lite kalk och det kan försvinna när akvariet stabiliserat sig. En möjlighet att hindra utfällningen är att tillföra magnesium som klorid eller sulfat. Det bromsar åtminstone men helst skulle man då kolla hur magnesium ligger först.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Hans_Wretfors
          • October 2014
          • 46

          #5
          Vattnet här i Kristianstad är stenhårt, Kh ligger på 14 direkt ur kranen, det är därför jag har valt malawi för att slippa mixtra så mycket med vattnet.

          Flödet genom sandfiltret ligger på ca 1000 liter/h. I det stora facket där neontertorna och växterna är sitter innerfiltret som följde med akvariet så där är det bra snurr. Men det finns en risk för syrebrist i facket där pumpen står. Vattnet flödar ner genom filtermattan och pumpen tar sitt vatten från botten så ytvattnet blir ganska stillastående. Har ett litet flöde då jag borrat hål i slangen från pumpen men det är ett litet hål. Frågan är vad som är bäst. Koppla om pumpen så den tar ytvatten i facket eller borra ett mycket större hål så det blir ett flöde i hela facket? Rent spontant känns ett hål i slangen bättre då det blandar runt vatten mer.

          Jag vill helst lösa det utan att använda tillsatser eftersom jag vill ha ett akvarium som är så lättskött som möjligt. Jag jobbar heltid och har en grabb på 2 år varannan vecka så jag vill att det ska sköta sig så mycket som möjligt själv, där av sumpen.

          Kommentar

          • Hans_Wretfors
            • October 2014
            • 46

            #6
            Jag borrade upp 2 större hål (2 x 7,5mm) i slangen från pumpen. Nu är det ingen risk att det är något syrefritt område i facket och alla utfällningar, och snäckor, har försvunnit.

            Tack för hjälpen Bygert.

            Kommentar

            Arbetssätt...