pH 3,25!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    pH 3,25!

    Jag har ett kar på 540l med tre påfåglar och två gibbis. Inredningen består främst av tre stora och två små rötter, alla har legat i flera år. Botten består av engelsk sjösten.

    Köpte en gar i förrgår, efter ett par timmar hade han blivit dimmig i ögonen och hade en stor ljus fläck på ryggen. Igår när jag kom hem så var han död.

    Tog med mig ett vattenprov till affären där jag köpte honom och det visade sig att jag hade ett pH på 3,25!

    Hur är det möjligt? Kan rötterna sänka så mycket? Hur har de gamla fiskarna kunnat leva i detta?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Antagligen visar testet fel. Eller så slarvar du med vattenbytena

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      3.25? Som Stefan tror jag att det sannolikt är felmätt. Dels därför att det knappast går att få ner ett akvarium så lågt om man inte tar sig till med nåt alldeles extra, typ häller i syra. Dels därför att det vill mycket till för att nån fisk ska överleva i så extremt surt vatten, till och med de flesta bakterier stänger verksamheten när det blir så surt. För många fiskar är 4 - 4.5 en gräns som de inte överlever. Några svartvattensarter klarar att överleva lägre, neontetror kan klara 3.5, åtminstone ett tag. Enstaka individer kan klara något lägre ett tag men då är det riktigt på gränsen.

      Visar testet 3.25 är det rimligt att tro att det visar fel. Sen är det ändå ganska stor chans att det ändå är alldeles för surt, om än inte så extremt surt. Byt vatten och tillsätt lite bikarbonat för att stabilisera upp det hela. Ta det dock lite försiktigt och gradvis, är det väldigt surt så kan en snabb ändring bli katastrofalt även om det på ett sätt iofs vlir bättre.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ypzilon
        • December 2005
        • 76

        #4
        Min första tanke var också att 3.25 borde vara omöjligt.

        Vattnet hade jag med mig i en jag i alla fall tror var en väl ursköljd loka-flaska. Vattnet var i flaskan nästan ett dygn, kan det ha påverkat mätningen?

        Bytte hälften av vattnet igår när jag fiskade upp honom. Idag hade jag ca 6.0 enl. ett Sera-test.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          OM testet som sa PH 3.25 stämmer så måste du ha extremt högt PH och hårdhet i kranen för att få PH 6

          Kommentar

          • ypzilon
            • December 2005
            • 76

            #6
            Kan man räkna ut vilket pH jag troligtvis hade innan?
            ~250l med pH X och kh Y blandat med ~250l vatten med pH 7.8 & kh 3.
            Senast redigerad av ypzilon; 28 March 2015, 09:00.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Man kan räkna men man måste veta en massa som det inte är lätt att ta reda på. Men nåt som är viktigt är att Ph 3 är tusen gånger surare än Ph 6
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Det tror ja inte ett dugg på, alla pH utanför 4 - 10 med stort syra eller bas överskott

                Vad har vattnet för konduktivitet? Är det ett mycket svagt vatten (typ regnvatten, destillerat vatten) kunde kanske testet vara korrekt trots allt...

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Ursprungligen postat av Xul
                  Det tror ja inte ett dugg på, alla pH utanför 4 - 10 med stort syra eller bas överskott

                  Vad har vattnet för konduktivitet? Är det ett mycket svagt vatten (typ regnvatten, destillerat vatten) kunde kanske testet vara korrekt trots allt...
                  Vad är det du inte tror på?
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Vad är det du inte tror på?
                    Mätresultatet så klart, allt under 4 är surt på riktigt, komma alkaliniteten den skall vara 0 i så fall (KH). bikarbonat kunde vara ett tips.
                    Senast redigerad av Xul; 20 April 2015, 21:35.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Inte om vattnet är fattigt på CO, CO2, Ca och andra salter (låg buffringsförmåga), har du någon gång jobbat i ett lab med en tunna med svagt (jonsvagt vatten) och velat justera detta snackar vi droppar / flingor med syra/alkali per tunna. Om du tar en tunna regnvatten kan det kanske bara behövas en hink kranvatten för detta.

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Så enkelt är det inte... Jag skulle kunna utveckla detta men varje vatten har sitt buffringsystem och ett jonsvagt vatten kommer att ha lång mindre inverkan än ett starkt vatten.

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Kan man räkna ut vilket pH jag troligtvis hade innan?
                          ~250l med pH X och kh Y blandat med ~250l vatten med pH 7.8 & kh 3.

                          Så enkelt är det inte... Jag skulle kunna utveckla detta men varje vatten har sitt buffringsystem och ett jonsvagt vatten kommer att ha lång mindre inverkan än ett starkt vatten. men det kommer att ligga mellan dessa vatten i alla fall.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            #14
                            Lite nyfiken, när ditt ph var 3,25 när hade du då senast gjort ett vattenbyte?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...