kh och ph funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    • March 2003
    • 139

    kh och ph funderingar

    som sakt var har haft lite problem med ph och kh dom senaste månaderna det började för ca 2 mån sen då sjönk ph till ca 4,5 5,0
    p.g.a troligen matat för mycket + och lågt kh = lite buffert i vattnet 8 st diskusar dog tyvärr troligen p.g.a det kan inte varit något annat så jag gjorde ett försök med bikarbonat+ kh höjade preparat men det ville sig inte då gjorde jag en helt ny start av akvariet och allt ordnade sig till i går då när jag kom hem från en lite 4 dagars semester ser jag att mina diskusar inte mår bra så jag testade ph och det var nere på ca 5 i med lite bikarbonat och det höjs till ca7 -7,5 det ända jag gjorde innan jag åkte bort var att jag byte ca 10% vatten och tippade i lite grovsalt (utan jod)
    min fråga är :kan saltet påverka kh så att bufferten blir låg och ph sjunker!!!.
    jag vet ju att för mycket mat och lågt ph kan ph toksjunka men jag måste ju ge mina guldklimpar mat också vet inte hur jag ska göra nu dom har inte fått någon mat sen i går:kan jag mata som förut eller ska jag låta bli ett tag chansen är ju att det blir en ph sjukning ingen
    kan ju ha fel inte vet jag
    240 liters växtakvarium hightech
    4 st svarta scalarer
    k 2 st pigen blood diskusar
    siamensisar+ ockulentisar
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, salt påverkar inte pH alls.

    Du har väldigt mjukt vatten till dina diskusar, vilket innebär att allt som påverkar pH får stort utslag.

    Vad du kan prova är att:
    1) lägga i en kalksten i akvariet. pH kommer att börja stiga, men bör stanna nånstans mellan 7 och 8.

    2) öka cirkulationen i akvariet; anledningen till att pH sjunker kan vara att du har överskott på koldioxid.

    Bikarbonat höjer pH, men har du väldigt mjukt vatten (kanske RO vatten?) går det åt så lite bikarbonat att nå pH 7 - 7.5 att vattnet fortsätter vara dåligt buffrat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hollowman
      • March 2003
      • 139

      #3
      ska testa med kalksten kan lagga några bakom min back to nature bakgrund
      har bra cirkulation på vattnet bra ytcirkulation pump huvud riktad upp mot ytan

      har inte ro vatten
      240 liters växtakvarium hightech
      4 st svarta scalarer
      k 2 st pigen blood diskusar
      siamensisar+ ockulentisar

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        Ett tips , om det händer igen att ph't dyker så byt bara vatten i stor mängd i en lagom takt (så det blir "rent").. det är troligtvis den snabba svängningen som blir när man lyfter från 4,5-5 till 7 som tar död på dom.. inte PH't som sådant. utan svängningarna..
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Hej

          pH sjunkit till 4,5 innebär att karbonathalten är katastrofalt låg vilket i sin tur innebär att nitrifikationen avstannat (nitrifierarna behöver karbonater) vilket i sin tur innebär att ammonium har ackumulerats. Ammonium är ogiftigt men ammonium är bara en del av ett par, den andre är ammoniak (krona och klave). Förhållandet ammonium/ammoniak är pH beroende. Vid pH 4,5 är 99,999999% ammonium men i pH över 7,2 ökar halten ammoniak snabbt för att vid pH 8,3 vara ca 10%. Höga ammoniumhalter vid låga pH blir lätt höga (och giftiga) halter ammoniak vid pH över 7,2 Den gyllne regel är därför att byta vatten innan pH höjning sker. Om akvariet har existerat länge med pH under 5,5 (och inga vattenbyten har skett) kan man misstänka höga halter av ammonium. Det bästa är då att man byter med vatten som man pH sänkt till nivån i akvariet (sänkningen kan ske i hinkar och med CO2 eller passande syra, testa gärna med citronsyra och slå två flugor i en smäll. Jag har dock ingen erfarenhet av citronsyra som pH sänkare men klart är att mängden beror på KH i ert utgångsvatten - testa först). När man bytt i stort sett hela mängden vatten kan (och därmed minskat mängden ammonium till en låg nivå) man försiktigt höja pH med bikarbonat. Omständligt - javisst men gör man inte på detta sätt så är risken för döda fiskar övervägande så välj själv. På grund av detta anser jag att man aldrig skall låta KH gå under 4 i ett normalt akvarium. KH är den viktigaste parametern vad gäller ett stabilt sötvattensakvarium ur alla aspekter.

          Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • hollowman
            • March 2003
            • 139

            #6
            hmm gå under 4 mitt kh test(hagen) har inte några sånna mät siffror där mäter dom i mg/l
            typman ska först droppa i 1 droppe då ska vattnet bli blått sen ska man droppa i 1 droppe i taget tills vattnet skiftar till gult
            och sen ska man mulitplisera varje droppe med 10
            och på det viset få fram hårdheten typ 50mg/lsen ska man titta i en lite tabell
            inget typ 1.2.3.4 som du pratar om
            240 liters växtakvarium hightech
            4 st svarta scalarer
            k 2 st pigen blood diskusar
            siamensisar+ ockulentisar

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Hej

              Jag tror att Hagen mäter i mg CaCO3 per liter. Du skall därför dela dina mätsiffror med 17,9 för att få det jag talar om (KH i tyska grader) Hagen sätt att uttrycka sig är mer vetenskapligt korrekt men tyvärr är den akvaristiska referensramen mer eller mindre alltid given i tyska hårdhetsgrader. En tysk hårdhetsgrad är 17,9 mg/l (ppm) som CaCO3 följaktligen är en mg/l (ppm) som CaCO3 0,056 uttryckt i tyska hårdhetsgrader. Alltså läser du i mg/l CaCO3 så multiplicerar du med 0,056 för att få tyska hårdhetsgrader och har du en text eller en test som uttrycker KH:t i tyska hårdhetsgrader så multiplicerar du med 17,9 för att få mg/l som CaCO3. Mitt KH på 4 som jag har uttryckt i tyska hårdhetsgrader motsvarar allts ca 71 mg/l uttryckt som CaCO3 - alltså med hjälp av Hagens test

              Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              Arbetssätt...