Behöver akut rådgivning 720 Tanganyika kar nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Halloj!
    När jag skrev att det kan bli för trångt i karet menade jag inte ditt kar specifikt, utan att det generellt kan bli en trång känsla om fiskarna inte riktigt vet vart dom skall ta vägen - oavsett om karet har stora volymer eller mindre.

    Allt handlar om inredning och hur man optimerar miljön. Det är därför det vore intressant att se hur du inrett ditt kar.

    Multiskolonien kommer att bli större och större med tid, och jag antar att du skapat en ganska stor "arena" för dessa i ditt kar - det kommer att behövas.
    Multiskolonien kommer också att hela tiden förändra karets utseende, då kolonien är rörlig - för att använda ett enkelt ord - den utvecklas hela tiden, brer ut sig, drar ihop sig, brer ut sig igen lite beroende på hur mycket utrymme som kan bildas, antal snäcksakal o.s.v. I ett 720 finns det ju goda förutsättningar för detta!

    Nu är dina leleupi, som du skriver, ungdjur och har kanske inte riktigt sorterat ut sig i hierarkier ännu, men detta kommer snart att bli verklighet.
    Kanske är det så att dom inte riktigt är ok, som du också skriver, men jag tror helt enkelt att de inte har hittat sina inbördes roller ännu.

    Här en film på två unga hanar som mäter sig med varandra:


    N. leleupi behöver ha ganska stora ytor att röra sig på - perfekt i ditt kar - men inte bara detta utan en grundmiljö, gärna bestående av många och intrikata grottsystem som de kan gömma sig i och framför allt bilda revir i och på. Har man byggt en sådan miljö i grunden håller dom sig inte bara vid stenarna men simmar också kaxigt över dessa och i vattenmiljöerna ovanför och bredvid.
    Det kan alltså bli "trångt" även i ett större kar beroende på hur inredningen ligger - har fiskarna inga ställen att etablera sig på kan de krypa upp mot hörnena och ställa sig, även om vattenmängden och ytorna är stora.

    Här några bilder på ett 600-literskar med enorma mängder sten, blandat med en del rötter (lite ovanligt i Tanganyikasammanhang) med två par leleupi och en grupp compressiceps. Samt en film på en leleupi-hona med yngel.

    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 March 2015, 17:48.

    Kommentar

    Arbetssätt...