Högt nitrit värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    Högt nitrit värde

    Hej.
    Skulle behöva hjälp med mitt ny återstartade kar som har 50% av de gammla vattnet i fast ny inredning, fiskar, sand och växter. Det är nu drygt 2 dygn sen jag drog igång det och har tillsatt Safe Start fast har ett nitrit värde på o,8 och pH på 7-8. Är det vanligt? Känns som det inte skulle vara alls så högt Matar ofta och lite för att just motverka högt nitrit.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Inte speciellt ovanligt att få nitrit när man gjort en omstart.

    Men mitt matningstips är att mata sällan och lite första veckan iallafall. Gärna någon dag helt utan mat.

    Eftesom du har nytt bottensubstrat så kommer det ta ett tag innan balansen återfinner sig..

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #3
      Ursprungligen postat av Dopply
      Inte speciellt ovanligt att få nitrit när man gjort en omstart.

      Men mitt matningstips är att mata sällan och lite första veckan iallafall. Gärna någon dag helt utan mat.

      Eftesom du har nytt bottensubstrat så kommer det ta ett tag innan balansen återfinner sig..
      Tack för tipset. Får ändra matschemat, fast det är ju väldigt roligt o ge de små liven mat=)

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Är det så att flera av fiskarna visar obehag så kan ett litet vattenbyte underlätta deras tillvaro. Men visar dom inga tecken eller om det bara är en fisk som kliar sig så gör du nog bäst i att bara köra på som det är..

        Kommentar

        • reddule
          • February 2015
          • 171

          #5
          När de kliar sig... drar de sig upp o ner mot rutan då?

          Kommentar

          • reddule
            • February 2015
            • 171

            #6
            gjorde rent filtret idag och tänkte göra vb efter helgen och rengöring av filtret.

            Kommentar

            • reddule
              • February 2015
              • 171

              #7
              Ursprungligen postat av reddule
              När de kliar sig... drar de sig upp o ner mot rutan då?
              Har en Pakistanbotia som betedde dig lite skumt med det beteendet men annars verkar dom hur krya och glada som helst.

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #8
                Du ska endast rengöra filtret om det blir tätt. Annars ska du låta det vara.
                /Lars

                Kommentar

                • reddule
                  • February 2015
                  • 171

                  #9
                  Okey. För att behålla bakteriekulturen?

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    #10
                    Ja precis. Annars kommer du ha fortsatta problem med nitrit.
                    /Lars

                    Kommentar

                    • reddule
                      • February 2015
                      • 171

                      #11
                      Tack så jätte mycket.

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Ursprungligen postat av reddule
                        gjorde rent filtret idag och tänkte göra vb efter helgen och rengöring av filtret.
                        Som Live2Ride sa så är det olämpligt att rengöra filtret om inte flödet är reducerat.. Sedan är indikatorer på hög Nitrit att fiskarna kliar sig mot blad och mot sanden, de liksom "attackerar" bladen. Ett annat fenomen är att många av fiskarna håller sig vid ytan och kippar efter andan. Fast det brukar behövas rätt så höga halter innan fiskarna får synliga obehag.

                        Gör inget vattenbyte i onödan i början, låt det gå minst 2 veckor utan VB.

                        Kommentar

                        • reddule
                          • February 2015
                          • 171

                          #13
                          Okey då låter jag det stå helt enkelt=) Har lite problem med att vattnet blir pissfärgat med. var likadant innan också. någon tanke om detta?

                          Kommentar

                          • Dopply
                            • December 2012
                            • 485

                            #14
                            Troligtvis orsakar av rötter och trä som du har i karet..

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #15
                              Jag blev av med min Nitritspik genom att hälla i frikostiga mängder med Sera Bionitrivec, dubbel dosering varje dag i tre dagar om jag minns rätt
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...