Rostpartiklar i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skur
    • December 2013
    • 29

    Rostpartiklar i akvariet.

    Hej!

    Ja, som rubriken lyder har jag lyckats få rostpartiklar i akvarievattnet.

    Det hela började med att jag startade upp ett 30L nano i min nya övernattningslägenhet i fredags. Filtret hade fått gå ett par dagar i en hink med vatten från ett av mina andra kar, där jag även klämt ut lite 'filtergegga' för att snabba på processen lite.

    I söndags släppte jag i ca 15 körsbärsräkor som testpiloter. Dagen därpå, alltså i måndags åkte jag och köpte mig en red moor-rot.
    Jag lade den i badkaret och slog på vattnet för att sedan gå och göra annat. När jag kom tillbaka för att stänga av var vattnet något brunfärgat, inget konstigt tänkte jag, rötter färgar ju gärna i början och chefen för VA-avdelningen hade bara några dagar innan berättat att det kommunala vattnet var missfärgat pga att vattentäkten "vänt sig" så att bottenvattnet nu mer var vid ytan.
    Hur som helst så hade roten ganska dålig flytförmåga så jag bestämde mig för att stoppa ner den i karet med en sten som tyngd för att få den att ligga still.

    Tisdag då, domedagen. När jag kom från jobbet fick jag se att akvarieglaset hade en brun beläggning. Vad kunde det vara? Alger, redan? Jag tittade närmare och hittade inte mindre än 6 döda räkor, resterande jag såg verkade väldigt slöa.

    Av en slump fick jag se att badkarsbotten var täckt av ett tunt lager av fint, brunrött damm. ROST.
    Ingen hade ju använd badkaret på 1-2 månader då lägenheten stått tom. Så nu i efterhand känner jag mig ganska korkad som inte tänkte på att spola ett tag.
    Jag stack i alla fall iväg till akvariebutiken och köpte en flaska AquaSafe och gjorde sedan ett 40% VB, torkade även bort beläggningen på glaset. Ganska direkt verkade räkorna piggna till.

    Men så idag när jag kom hem var räkorna lika slöa igen, de flesta satt och tryckte vid vattenytan utan att röra ett spröt. Jag bestämde mig för att göra ett till VB, detta blev ca 30%.
    Och nu, åter igen är räkorna pigga.

    Hur tycker ni jag ska gå vidare med detta? Ska jag börja om hela processen, tömma, rengöra allt och starta om? Eller fortsätta med vattenbyten så länge räkorna verkar må dåligt?
    Karet är inte tänkt som ett räkakvarie utan det ska flytta in en kamphane och några rasboror som efter vad jag förstått inte alls lika känsliga mot järn.

    Värt att tillägga är att detta är mitt första kar som går på kommunalt vatten, mina andra får vatten från borrad brun. Jag har egentligen aldrig haft några större problem med vattenkvaliteten tidigare.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag hade startat om. Ett så litet akvarium är ju relativt enkelt att riva ur allt och börja om.

    Kommentar

    • skur
      • December 2013
      • 29

      #3
      Du har nog rätt. Det var väl det som låg närmast. Fast man hoppas ju alltid på "det ordnar sig".

      Lite tråkigt att behöva starta om filtret. Då mina andra kar är 8 mil bort, men vad gör man inte.

      Kommentar

      Arbetssätt...