Söker rådgivning kring ph-problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Söker rådgivning kring ph-problem

    Jag behöver lite bollplank och idéer kring ett vattentest jag gjorde för en kund. Hen har framför allt problem med alger så jag misstänkte förhöjda värden av fosfater och nitrater, vilket stämde.

    Fick även, lite mer överraskande, resultatet 6,5 ph och 3kh vilke är väldigt lågt för kundens sällskapsakvarium. När jag pratade med kunden om detta kunde hen inte förstå varför ph-värdet var så lågt eftersom att hen på inrådan av oss använder Waterlife ph-buffert 7,2.

    Min fråga är nu, vad som kan orsaka denna kraftiga sänkning? Är det något i vattnet, är det en reaktion med de andra värdena? Är det något som kunden kanske har i akvariet, vad det gäller grus, rötter och dylikt?

    Nu vet jag inte hur kunden inrett sitt akvarium, men de är seriösa nybörjare som gör allt för sin burk så jag vill jättegärna hjälpa dem på traven. Alla idéer och tankar mottages tacksamt, så kanske jag kan återkoppla till kunden med en lösning
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    Är kranvattnet bra, så skulle jag gissa på lite för hög belastning på karet ev. fisk eller inredning typ nya rötter som inte lakat ur redigt än.
    Börja med tätare vattenbyte för att se om det blir stabilare annars tillsätt bikarbonat (mer waterlife buffert) för att få upp kh så du kan få ett stabilare ph om det är det du vill ha.
    För mycket nitrat tyder på för lite vattenbyte eller för dålig fart på växterna, ev. för mycket matande.

    Pass upp bara om ni buffrar upp vattnet över ph7, har du mycket amonium i vattnet så kan det bli en pik med amoniak vilket är väldigt skadligt även i små mängder.

    Kommentar

    • Vargsyster
      • January 2010
      • 55

      #3
      Jag funderade också på om de möjligtvis hade väldigt mycket rötter. Är det skillnad från rot till rot, dvs om man har mopani, mangrove eller något annat?

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Jag antar att på din ortangivelse att din kund också har stockholmsvatten. Vårt vatten har väldigt lågt kH och för att buffra upp det behövs tillsatser av tex. kalk.
        Jag har ett kH på 2 i mitt kar, det tuffar på utan problem så lågt kH i sig är inget problem. Hur ofta byts det vatten? Vad är det för fisk och hur ser det ut med växter i karet?
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          kh 3 och pH 6,5 är väl inget konstigt, buffringsförmågan är vattnets förmåga att stå emot syra ner till pH 5,6 om jag inte missminner mig, nu vet jag inte vad det är för vatten*, hur mycket kolsyra det är i det (dvs löst koldioxid) eller vad det är för akvarium, växter inredning osv, kh 3 är ju heller inte så högt, om fiskarna accepterar det varför inte gå i med en tesked bikarbonat per 100 L. Jag antar att du mätte pH med "smala" stickor dvs sådana som mäter inom ett ganska snävt område eller kalibrerad elektrod, dropptester och "breda" stickor ger bara en hum (eller är nästan skit), vad har kunden för vatten i kranen är också relevant.

          *Rötter dvs humussyror kan ge buffrat vatten (med normalt KH) med ett pH under 7...

          PS för att ange pH mer exakt krävs att man anger pH som nedan ungefär

          //pH(vid YY gr) = XXX med kolsyra, pH (vid YY gr) = DDD utan (skakat eller bubblat med kväve), dessutom kan pH pendla från natt till dag för att göra det även mer komplicerat.. detta kanske är överkurs men om vattnet ligger nära 7 och inte är hårt buffrat är detta tyvärr inte orelevant) för vatten med pH över 7,5 är detta inte så viktigt längre...
          Senast redigerad av Xul; 07 March 2015, 17:46.

          Kommentar

          Arbetssätt...