Tankar kring vattentester.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #16
    Hej!

    Du menar alltså att man inte skall använda vattentesterna för att avgöra när man skall byta vatten och hur mycket? Intressant, för det är exakt därför vi skaffat tester. Kan man med de orden säga att vi blir ordentligt överkörda av marknaden som trycker på oss dyra skitprodukter utan egentligt värde och syfte?

    Uppdateringen sen sist: 3 nya nitrat tester utförda i akademiskt syfte och det är fortfarande färgerna som spökar för oss.



    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #17
      Visst ja! Jag ska ju köpa nitrattest kom jag ihåg nu. Jag har fått veta att nitrat motverkar cyano som jag har problem med i ett av karen så jag ska kolla upp det. Får väl se hur det är med färgseendet

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Ursprungligen postat av Xul
        Du kan mäta allt men varför? Ungefär så är det, att mäta KH (bufferförmåga) mot pH sänkningar är troligtvis det viktigaste så vida du inte byter vattnet väldigt ofta eller sällan, (prova efter byte eller det nya vattnet) ? Använd inte proverna för att fastställa byten osv. det funkar ej.
        Man kan mäta en massa saker men att mäta utan att ha riktig koll på vad man mäter och en vilja och förmåga att justera om något inte ligger rätt, det är helt bortkastat. Det innebär rakt inte att man inte kan mäta för att avgöra när man behöver byta vatten, det kan man absolut göra. Fast man måste inte, man kan köra rejäla vattenbyten i stället, typ som många zooaffärer gör, byta kanske 90 % flera gånger i veckan. Då är det ingen poäng att mäta, det kan man skippa om man vet att vattnet är bra.

        Men annars, man har absolut anledning att nån gång kolla nitrat. Hur ska man annars få veta hur man ligger? Nitrat är oftast inte så allvarligt men kommer man upp mot 100 så blir det bekymmer för fiskar. Vill man vara snäll mot fiskarna håller man det klart lägre. Och har man saltvatten med koraller så kanske man vill ha det knappt mätbart. Och hur vet man hur mycket man tillför med foder och hur mycket som växterna tar upp och hur mycket som försvinner som kvävgas eller på annat sätt? Man kan möjligen gissa men det kan lika gärna bli skadliga halter för fiskarna som näringsbrist för växterna om man gissar fel. Så att mäta nån gång och sen justera vattenbytesregimen efter hur man ligger, det är rakt inte fel.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #19
          Jag fick rådet att öka nitratdosen när jag göder med pmdd i karet med cyano men det har inte gjort nån skillnad. Jag hade litegrann i andra karet och det kom inte tillbaka när jag hade ökat dosen litegrann och jag gick tillbaka till normaldos efter ett par veckor.

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #20
            Hejhej!!!

            Det här är verkligen jätteintressant och vi tackar för alla synpunkter och erfarenheter! Nu börjar en del frågeställningar kring olika värden tex nitrat och hårdet växa fram i skallen. Men det tar vi i dedikerade trådar. Intressant är också att åsikterna går så mycket isär vad gäller tester, men tyvärr gör det svårt att få en rak linje att följa. Men så är det ju lite här och där i den här hobbyn och det är faktiskt en del av tjusningen!



            Tack!
            Styfv, KArlstad

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #21
              Ursprungligen postat av Styfv
              Intressant är också att åsikterna går så mycket isär vad gäller tester, men tyvärr gör det svårt att få en rak linje att följa.
              Du är inne på något här. Det finns ingen generell rak linje att följa utan man får bilda sig sin egen raka linje. Man får helt enkelt läsa på och sedan gå på sin magkänsla lite grann och anpassa sin vattenkemi efter den.
              /Lars

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #22
                Jag använder vattentester som felsökningsverktyg. I min normala vardag så ser jag inget behov av att testa vattnet. Jag byter mitt vatten med fast intervall och matar ungefär likadant hela tiden.
                Jag har bara testat mitt stora kar en gång och det var i samband med att mina två rockor dog. Då fick jag fram att det var nitritförgiftning baserat på det höga nitratvärdet som hade skjutit i höjden ett par timmar efter deras dödsfall (jag låg högt i belastningen och ett filter stannade över natten för att sen starta igen framåt morgonen med rent katastrofala följder...)
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #23
                  Jag hävdar att en fast regim för vattenbyten och ev tillskott är bäst. Sedan mäter man någon gång i mellanåt bara för att kolla om man ligger rätt.
                  Om du byter 1 gn 30 % i månaden och då alltid tillsätter en tesked bikarbonat och 10 ml gödning och det funkar så skall du fortsätta med det tills något säger något annat... Inte byta vatten per vattenanalyssvar...

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #24
                    Jag använder tester endast när nåt verkar vara fel. Det enda test jag gjort i mitt kar var ett nitrittest några dager efter att jag hade startat det. Det är ett halvår sen. Vattenbyten går ju på rutin med allt vad det innebär.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...