osmosvatten eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    osmosvatten eller inte?

    halloj.

    har köpt ett osmosfilter då jag håller på och bygger ett regnskogsterrarium.
    terrariet ska ha en vattendel på ca 300L och det jag undrar är om jag har någon vinning av att använda mig av osmosvatten även i den delen?
    som jag fattat det så ska osmosen ta bort en hel del saker som vattenverket blandar i vid reningen?
    Men att rent osmosvatten är dåligt för fisken och att vissa då blandar x % omsosvatten och x % kranvatten.
    eller går det att få rätt på osmosvattnet med medel, så att man kan använda enbart renat vatten?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av ekklad
    halloj.

    har köpt ett osmosfilter då jag håller på och bygger ett regnskogsterrarium.
    terrariet ska ha en vattendel på ca 300L och det jag undrar är om jag har någon vinning av att använda mig av osmosvatten även i den delen?
    som jag fattat det så ska osmosen ta bort en hel del saker som vattenverket blandar i vid reningen?
    Men att rent osmosvatten är dåligt för fisken och att vissa då blandar x % omsosvatten och x % kranvatten.
    eller går det att få rätt på osmosvattnet med medel, så att man kan använda enbart renat vatten?

    Du får nog göra lite undersökningar på egen hand först.

    Det första är VAD har du för vatten nu, parametrar etc och vad för parametrar blir det på detta vatten när det varit upptappat några timmar?

    Vad ska du ha för djur och växter, eller rättare sagt vad för vattenparametrar kräver dina tänkta djur och växter. Kräver eller mår bra etc.

    Hur ska du göra för att få ditt vatten till lämpligt vatten, eller det kanske är bra?

    Kommentar

    • ekklad
      • February 2011
      • 56

      #3
      jo jag vet, har en skvätt osmosvatten färdigt hemma som jag ska mäta i morgon när jag har köpt dropptester, samt mäta mitt kranvatten. men det jag menar är om det är värt att (om det nu går) göra osmosvatten till rätt ph kh och vad det nu är som krävs för att firrarna ska må bra.

      det ja planerar i fiskväg just nu är fjärilciklider, karidnaltertror samt pansarmalar. har inte kollat upp hur känsliga de är. men många, speciellt de som odlar pratar väl om att enbart använda osmosvatten för att få bort de skadliga ämnen som tillsätts i vårat kranvatten efter/före reningsproceduren?

      om ja nu ändå har ett osmosfilter hemma så kan ja ju lika gärna använda det till mer än ca 10L per vecka som duschsystemet drar till de landlevande växterna.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Inget kan ju leva i osmosvatten ska du komma ihåg!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ekklad
          • February 2011
          • 56

          #5
          men vad jag är ute efter är om det finns fler anledningar till att fiskarna inte klarar av osmoset än just ph och kh?
          dessa kan man ju ordna med olika metoder som ja förstått.

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            I fallet med räkor osv så köper man ju exempelvis mineralsalt för att ersätta det du tar bort i osmosen. Men det kan ju vara att exempelvis crystal red-räkor skall ha en konduktivitet på säg 200 microsiemens och ditt vatten har 300. Då tar man sitt osmosvatten och i med mineralsalt så kan får rätt värden. Men fisk är ju inte lika känsligt för det. Är du orolig så skall du ju i så fall fundera på vad som är rätt väg att gå. Det absolut bästa kan ju i ett fall vara att ha baljor där vattnet får stå i ett dygn så att klor osv luftas ur, vattnet får rumstemp mm så att du kan ha det att byta med. Men då är frågan, vad är fiskarnas och växternas behov?

            Sedan en liten grej jag märkte med osmosvatten. Även om man tillsätter så det får rätt värden så saknas en detalj, näring för växterna! Min flytmossa tynade bort nästan helt innan jag började tillsätta lite sera florena för sådana spårämnen.

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Osmos saknar ju salter, mineraler osv som fisken behöver för att leva. Dessutom tar du bort allt som får vattnet att ha stabila värden. Allt sådant måste ersättas med sådant du vill ha istället och då måste du börja med att ta reda på vad det är du vill ha.

              Googla exmpelvis på mineralsalt gh+ så ser du vad de preparaten gör.

              Kommentar

              Arbetssätt...