infusorier, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristinLindberg
    • September 2014
    • 34

    infusorier, vad göra?

    som rubriken lyder, har mitt kar stapplats av infusorier..
    Det är ett 54liters med eheim 2008 pump. Har varit igång i ca ett halvår.
    Igår gjorde jag ett 30% VB, innan dess var vattnet glasklart. Märkte direkt när jag var köar att vattnet var vitgrumligt men tänkte att det lägger sig väl över natten som det brukar. Men det gjorde det inte. Så jag googlade runt och hittade infusorier.

    Men vad gör jag nu? Har aldrig varit med om detta förut. Har läst att man kan köpa ett filter med inbyggt uv ljus, men det är inget jag har möljighet att göra.
    Tacksam för svar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mörklägg totalt i tre dygn så är det borta sedan. Men det får inte komma in en gnutta ljus, och ha bra syresättning i karet under dessa dagar. Du behöver inte mata heller, både fiskar och växter klarar sig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • KristinLindberg
      • September 2014
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Mörklägg totalt i tre dygn så är det borta sedan. Men det får inte komma in en gnutta ljus, och ha bra syresättning i karet under dessa dagar. Du behöver inte mata heller, både fiskar och växter klarar sig.
      En av mina molly honor är gravid och föder förmodligen under dessa tre dygn. Ska jag lägga henne i yngelkassen och hoppas på att ynglena kommer eller ska jag låta henne va och hoppas på att ynglena överlever endå?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låt henne vara, skulle alla yngel försvinna kommer det nya om 4-5 veckor!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Tycker inte du ska göra något i nuläget, tror inte alls på infusorier utan mer på att balansen rubbades iom vattenbytet eller nåt med kranvattnet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • KristinLindberg
            • September 2014
            • 34

            #6
            Typiskt! Nu efter tre dygn när jag tänder igen och ger dem lite mat, märker jag att min blackmolly hane fått vita prick eller början till svamp. Får väl be min styvpappa handla medicin imorgon efter jobb. Sen får jag leva fattigt i en månad men vad hör man inte för fiskarna?

            Kommentar

            Arbetssätt...