Klor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #16
    Hej

    Tänk på att askorbinsyran sänker pH (fäller ut karbonater), tillsätt inte för mycket och framför allt om KH är lågt i kranvattnet(tappstället).

    Kan bli nödvändigt att tillsätta bikarbonat i efterhand.
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • Znuttan
      • October 2002
      • 44

      #17
      Jag använder sånt här medel som jag brukar kalla för "blåmedel", men det heter tydligen aquasafe. Det är ganska dyrt, men fungerar utmärkt tycker jag. Visserligen har jag använt det till mina kar så länge jag kan minnas, så jag har väl inte så mycket att jämföra med... Fiskarna trivs i alla fall och vattnet är klart och fint. Vill ni vara på säkra sidan så är det nog bra att köpa sådant. Det står på flaskan att den "neutraliserar aggressivt klor och tungmetaller" Låter väl bra?
      Marsvins- och akvarieägare

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #18
        Som att slänga pengarna i sjön enligt mig.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Den lilla mängd askobinsyra det är frågan om ska inte påverka pH har jag fått uppgift om från en som "jobbar" med kemi.
          Men som alltid när man tillsätter något till vattnet (medicin bikarbonat pH+ pH- osv. så gäller det att dosera rätt.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Jag tänker långsiktigt... Fiskarna kanske inte dör direkt men hur mycket förkortar det deras livslängd och resistens mot sjukdommar med förmycket klor och tung metaller? "Blåmedel" kan vara värt pengarna för oss som har fiskar med lång livslängd, typ: Guld Fisk och Slöjstjärt. Att tänka "billigt" är inte alltid att rekommendera.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • M.W
              • November 2002
              • 393

              #21
              Jag kör med askorbinsyra till mina kejsartetror och fjärilsciklider, och dom ska vara känsliga. Har haft lek på kejsarna flera gånger så jag tror dom tycker att det är ok.

              M.W
              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

              Min blog
              PlantSwap

              Kommentar

              Arbetssätt...