Klart vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Klart vatten

    Hej

    i mitt kar,540l, har jag en del mindre partiklar i vattnet. Inte jättemycket men ändå lite estetiskt störande.
    jag hade velat ha mer klart vatten. Snyggare, för fiskarna lär det vara ok som det är.
    jag har två
    åumpar. En eheim 2073 ytterfilter och en annan eheim modell x i karet.
    Inte jättemycket fiskar eller växter. Någon med tips, eller är det att gilla läget då detta är det "normala"?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är normalt och svårt om inte omöjligt att få bort helt. En variant som brukar vara effektiv mot smått som flyger runt i akvariet är Aquaclears Quickfilter. Ett fint filter du sätter på en Aquaclear pumpskalle.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      För att få det att slippa se partiklar så ska man se över hur man kan belysa karet på bästa sätt, det kan räcka med vinkeln på ljuset för att slippa se partiklarna. Sen kan man behöva kraftiga filter som vänder vattnet många ggr i timmen, i ditt fall så är väl en 2073 kanske inte tillräckligt? Sen beror det på med vad och hur ofta man utfodrar...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jonas1978
        • November 2014
        • 54

        #4
        Det funkade väl inte till 2073 (proffessional 3 external), eller?
        Du satte det bara på insugsröret antar jag, vad är innehållet i detta förfilter som skiljer sig åt från det man kan fylla själva filtret med?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är filtreringe som måste till, ett förfilter gör inte just den saken så mycket bättre. Men sedan är det bra på många andra sätt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Detta funderar jag också kring. Speciellt sedan jag utökade min belysning så blev det ändå tydligare precis som åheim reflekterar över. Har funderat en del kring quickfilter men vad jag förstått så blir de täta ganska snabbt. Förfilter har jag också funderat kring men min känsla är att det inte ger renare vatten utan snarare att man slipper rengöra ytterfiltrena lika ofta. Det jag är inne på är att ha filter med kraftigare l/h för att flytta mer vatten genom filtret. Personligen har jag 2 st eheim 2217 i mitt 720 l kar och det är uppenbarligen för lite trots att jag inte övermatar. En annan sak jag funderat kring är placering av insug och utblås från filter. Känns som att det spelar roll också att insugen är placerade rätt i förhållande till vattenströmmen som utblåset ger.
            det är verkligen jättetråkigt när det flyter omkring små partiklar i vattnet.
            /Lars

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Eheims förfilter passar nog till alla deras ytterfilter skulle jag tro. Fast som dom andra säger, så är det nog ett kraftigare filter du behöver

              //Inger
              Senast redigerad av Inger H; 18 January 2015, 19:04.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Jag kör med separat mekanisk filtrering på eget pumphuvud, anledningen till detta är att jag råkat ut för obalans i det biologiska filtret när strömningen minskar av igensatt mekaniska filtret.
                Senast redigerad av flygrc; 18 January 2015, 20:17.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Jonas1978
                  • November 2014
                  • 54

                  #9
                  Istället för förfilter, kan man inte lägga i något tätare i pumpen?
                  det finns ju en finare filtermatta i pumpen redan. Den kanske skulle vara ännu tätare?

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    #10
                    Ja det går men det finns flera fördelar med att slippa ta isär ett ytterfilter bl a ökad läkagerisk, biologiska filtreringen försämras en period vid rengöring mm. Det går även betydligt fortare att bara rengöra ett förfilter.
                    /Lars

                    Kommentar

                    • apelros
                      • August 2014
                      • 2

                      #11
                      Jag kör med förfilter i mitt Lido 200, har ett 2217 eheim som ytterfilter. Det tar bort de mesta i partikelväg.


                      Skickas från min iPad via Tapatalk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...