Vad höjer nitratvärdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #16
    Ursprungligen postat av Bobby
    Nitrathalten är bara knuten till hur mkt mat du stoppar i karet - inte vad du har för fiskar.
    Sen ställer jag mig högst tveksam till nitrattester då dessa kan visa i stort sett vad som helst. Det finns flera vanliga salter och joner i akvarier som nitrattestet kan tolka som nitrat. Så gör dig själv en tjänst och släng nitrattestet.

    Nitrat krävs det ganska ordentliga halter av för att det ska vara farligt, om du inte har några känsliga arter då förstås.

    Sen kan det vara lätt att tolka in att något står fel till för att man litar lite för mycket på tester. Det viktigaste redskapet du har är dina egna ögon.
    Observera ditt kar och dina fiskar, man kan se ganska lätt om något är tokigt.
    Fiskar som flämtar, står vid ytan och har bristningar vid fenor m.m. Kan tyda på nitrit eller extrema halter av nitrat.
    Hur blir det med nitrat om man har alg- och växtätande fiskar och inte matar extra? Allt som släpps ut äts upp av växter igen?

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #17
      Lortgrisar...

      Ursprungligen postat av R-P

      Vad grundar man påståendet på att en fisk är "en lortgris"? Har vissa arter mer avfallsprodukter än andra?

      /Fredrik
      Jag tror att guldfiskar inte har så mycket till magsäck, mer en tarm där de trycker i det mesta och så kommer det ut i andra änden i ett skick som inte är lika färdigsmält som hos många andra fiskar.

      Därför tror jag guldfiskar anses smutsa ner mer än andra.

      /Roffe

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #18
        Ursprungligen postat av simpson
        Hur blir det med nitrat om man har alg- och växtätande fiskar och inte matar extra? Allt som släpps ut äts upp av växter igen?
        Eftersom akvariet är ett slutet kretslopp så kan inte nitrat uppstå ur tomma intet. Tillsätter du ingen mat så kommer inte nitratvärdet att stiga.
        Det finns ett undantag från detta och det är om du har massor med cyanobakterier(gröna slemalger). De kan fixera sitt eget kväve från luften och när de dör sedan släppa detta ifrån sig i form av ammonium. Men för att detta skulle påverka ditt nitratvärde skulle det behövas så mycket alger att du lagt ner akvariet för länge sen.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Det iaf jag menar med smutsiga fiskar är fiskar som antingen producerar mycket skit, panaquer gnager och skapar spån, eller helt enkelt är såpass stora att det hamnar mer mat i karet än man kanske tror.. Oftast är inte filtreringen dimensionerad efter fiskarna utan karet och ofta även då "upp till 600l"..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • R-P
            • September 2014
            • 14

            #20
            Ursprungligen postat av Bobby
            Nitrathalten är bara knuten till hur mkt mat du stoppar i karet - inte vad du har för fiskar.
            Sen ställer jag mig högst tveksam till nitrattester då dessa kan visa i stort sett vad som helst. Det finns flera vanliga salter och joner i akvarier som nitrattestet kan tolka som nitrat. Så gör dig själv en tjänst och släng nitrattestet.

            Nitrat krävs det ganska ordentliga halter av för att det ska vara farligt, om du inte har några känsliga arter då förstås.

            Sen kan det vara lätt att tolka in att något står fel till för att man litar lite för mycket på tester. Det viktigaste redskapet du har är dina egna ögon.
            Observera ditt kar och dina fiskar, man kan se ganska lätt om något är tokigt.
            Fiskar som flämtar, står vid ytan och har bristningar vid fenor m.m. Kan tyda på nitrit eller extrema halter av nitrat.
            Det lämnar nybörjarens fiskar mellan "en hård plats och en sten" om det är upp till att titta. Men okey. Då har du samma uppfattning om nitrittest antar jag, eller är de mer tillförlitliga? Har Sera dropptester.

            Så om vi flyttar fokus från detaljfrågor om vad som styr nitrithalter till att fiskarna inte mår toppen. Det jag ser är att mina plecos blir inaktiva om jag missar vattenbytet varje vecka. Det hände före jag började mäta nitrat. Två stora guldfiskar fick "upplösta" fenor och den ena hade ett sår på sidan som det kom något vitt trådigt ur.

            Av vattenbyten blir alla fiskar piggare.

            Alltså tänker jag mig att fortsätta mata mindre och byta 30% av vattnet varje vecka. Samtidigt som jag fortsätter mäta Nitrathalten (med kunskapen om att det kan vara en hög "mätosäkerhet". Kommer att testa för Nitrit eftersom flera av er menar att det är en troligare orsak om det finns problem.

            Med vänlig hälsning, Fredrik
            Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

            Kommentar

            • Bobby
              • March 2002
              • 351

              #21
              Ursprungligen postat av R-P
              Det lämnar nybörjarens fiskar mellan "en hård plats och en sten" om det är upp till att titta. Men okey. Då har du samma uppfattning om nitrittest antar jag, eller är de mer tillförlitliga? Har Sera dropptester.

              Så om vi flyttar fokus från detaljfrågor om vad som styr nitrithalter till att fiskarna inte mår toppen. Det jag ser är att mina plecos blir inaktiva om jag missar vattenbytet varje vecka. Det hände före jag började mäta nitrat. Två stora guldfiskar fick "upplösta" fenor och den ena hade ett sår på sidan som det kom något vitt trådigt ur.

              Av vattenbyten blir alla fiskar piggare.

              Alltså tänker jag mig att fortsätta mata mindre och byta 30% av vattnet varje vecka. Samtidigt som jag fortsätter mäta Nitrathalten (med kunskapen om att det kan vara en hög "mätosäkerhet". Kommer att testa för Nitrit eftersom flera av er menar att det är en troligare orsak om det finns problem.

              Med vänlig hälsning, Fredrik
              Ett nitrattest mäter egentligen nitrit och inte nitrat.
              Det fungerar som så att man tillsätter en kemikalie i teströret som bryter ner nitraten till nitrit - därefter tillsätter man en reagens för nitrit och får på så sätt fram ett värde som man tolkar som nitratvärde.
              Dels bryts inte all nitrat alltid ner med dessa tester och dels så finns det massor med saker som stör ut denna process.
              Dessutom är det så att om du kan mäta nitrit så är det meningslöst att mäta nitraten då nitrattestet kommer ge utslag på nitriten som finns i vattnet.
              Därför ger dessa tester så otillförlitliga värden - det kan vara noll nitrat men testet visar ändå på hög nitrat och det kan vara precis tvärtom. Därför ger jag inte 5 öre för dessa tester.

              För din del är det mycket bättre att ha koll på nitriten istället då detta är mycket lättare att mäta och framför allt pålitligare.
              Mäter du nitrit i ditt kar skulle jag tro att din filtrering är underdimensionerad i förhållande till mängden fisk.
              För att mildra effekterna av nitrit kan du tillsätta 1 msk salt per 10L vatten - det är dock inte någon långsiktig lösning.

              Kommentar

              Arbetssätt...