Övergödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Övergödning?

    Vad händer här? Helt plötsligt har mitt ena filterhörn kleggat igen med massa alger på filterkuddarna närmast ytan. Det är som en oljig hinna överst och små bubblor på sina ställen. Inget annat att tro än övergödning antar jag? Har inte haft några liknande problem unde halvåret jag haft karet igång men har kraftigt ökat mängden Tropica växtgödning sedan någon månad eftersom jag planterat in en större andel växter. Så backa på Tropican är väl ett första steg eller?

    kan jag göra något åt tillväxten i hörnet annat än att plocka bort algerna för hand. Ska jag ta bort de mest påvuxna kuddarna kanske, eller ta upp och skölja hela mediet?

  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Tror inte övergödning orsakar det dock vet jag inget om ditt märke kör själv med pmdd.

    Rengör och se vad som händer
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Det enklaste är nog att mörklägga ditt filterhörn så att inget ljus tränger in. Onödigt att belysa det..

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        Det där är cyanobakterier - de trivs när nitraten är låg eller nollad - alltså näringsbrist.
        I vilket fall så bör du täcka över ditt filter - det bör vara mörkt för att fungera bäst.
        Backa inte på växtgödningen - då kommer dina växter vantrivas och då kommer algerna som ett brev på posten.

        Kommentar

        Arbetssätt...