Vad händer med mitt akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Vad händer med mitt akvarium??

    Hej

    Jag fyllde upp mitt akvarium igår som stått som stått tomt en vecka (540l).
    Doserade en dos pmdd, det har jag aldrig gjort förut.
    Jag har lite nytt akvariesilikon som har torkat 7 dygn (satt fast en bakgrund)

    Alla fiskarna började tämligen omgående ligga på botten och kippa efter andan. Alla tetror, 20st, dog inom ett par timmar. Efter natten hade palletterna och några black mollys också blivit RIP.

    Jag gissar att något är tokfel med mitt vatten, redan efter ett par timmar bytte jag 200 l vatten, sedan 150 igen igår. Idag har jag bytt 200 l två gånger. Ett antal fiskar till har gått hädan.
    Jag fattar inte var som hände. Kan verkligen pmdd vara orsaken? Jag köpte portionspåsar på nätet och gjorde enligt receptet i 50cl flaskor. Doserade 50ml av vardera flaskan.

    Det finns ju bara fyra möjligheter som jag ser det.
    Något med mitt vatten från kranen (låter osanolikt)
    Något med akvariesillikonet?
    Något med bakgrunden?
    pmdd?

    Vad tror ni? Skall jag fortsätta tokbyta vatten? eller kan det också göra saken värre?
    Detta har jag aldrig varit med om förut.

    \jonas
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är 100 säkert det var akvariesilikon och att det hade torkat? Det låter som syrebrist/förgiftning...
    Simmade fiskarna vid ytan och kippade andan? PMDD är knappast boven, om du inte kraftigt överdoserat det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Hur mycket fisk har du i karet som du fyllde upp igår?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag undrar som Anders - är du helt säker på om det var silikon avsett för akvarier?
        Sedan kan det ha varit något tillfälligt fel på akvarievattnet (ovanligt, men det händer)
        PMDD kan jag inte uttala mig om (dåligt insatt)
        Bakgrunden - knappast troligt
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 December 2014, 19:58.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Styfv
          • November 2012
          • 176

          #5
          Stoppade du i fiskarna i ett akvarium med kranvatten och nyligen igångsatta filter?
          Eller flyttade du över dom från ett akvarium som redan var i gång och var i balans?
          Var akvariet rengjort från lösningsmedel och eventuella tvättmedelsrester efter silikoneringen?

          Själv har jag aldrig haft vare sig problem med fabrikstillverkade bakgrunder eller silikon. Inte heller med PMDD köpt på nätet. Låter jättetråkigt för dig, hoppas det löser sig.



          Styfv, Karlstad

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Tycker med att det låter som förgiftning, vad har du för sand/grus? Tänker om det kan ha varit något giftigt i den om det är rätt silicon.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Jonas1978
              • November 2014
              • 54

              #7
              Sanden har jag kört med länge. Karet är iofs rätt nytt men kört ca en månad innan detta.
              det jag gjorde var att tömma karet och sätta fast bakgrunden med bostic glassilikon. Det står på tuben att det är för bla akvarier. Köpt på bauhaus.
              det luktade ättika ett antal dagar, men det torkade i sju dygn. Luktade inte det sista.
              sen fyllde jag karet med en kranvatten och petade ner fiskar/malar. Tot ca 30st.
              tetrorna kolade efter ett par timmar, malarna verkar klarat sig bättre.

              vad tror ni? Skall jag fortsätta med hysteriska vattenbyten?
              de fiskar som lever 3-4 st kvar, ligger på botten och flämtar. Innan de dör har de svårt med balansen.
              förgiftade helt klart men av vad???

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Kan vara koppar om du fyllt med varmt vatten, finns inte så mycket annat som tar död på fisk så snabbt som du beskriver.
                Siliconet verkar ju ok.

                Kommentar

                • Jonas1978
                  • November 2014
                  • 54

                  #9
                  Ja, varmvatten har jag använt. En hel del faktiskt då kallvattnet håller en temp på 4 grader. Körde på med full värme säkert hundra liter. Men jag har inte märkt kopparutfällning i något annat sammanhang. Ex grönt hår. Men vi kanske pratar extremt små mängder?

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    Tvättade du sanden när du hällde tillbaka den?

                    Kommentar

                    • Jonas1978
                      • November 2014
                      • 54

                      #11
                      nej, den har bara stått i hinkar under tiden.
                      Jag gjorde ett expriment och tog ut tre fiskar till ett annat kar (med också nytt vatten, men inte så mkt varmvatten...)
                      Den som såg vissen ut är död, de andra två halvdöda. I gamla akvariet är det bara två fiskar kvar i livet plus malarna som jag inte sett någon död ännu, men de kan ju krypa ner i någon grotta och dö.
                      Även om jag bytt en massa vatten och fått ner halten koppar (eller vad det nu är) så verkar fiskarna redan så påverkade att de ändå dör. Det är inte så ofta man får chansen att börja om med helt nya fiskar/arter, jag får se det hela possitivt...

                      totalt 25 fiskar strök med på 1,5 dygn. Jag har haft akvarium i många år och aldrig varit med om något liknande.

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        • December 2014
                        • 124

                        #12
                        Tvivlar starkt på att det är pmdd som orsakat det då jag doserat 3-4ggr mer än dig utan problem så om det är pmdd så har du fått dålig pmdd på något sätt.

                        bakgrunden skall ju vara giftfri så är tillverkningsfel om det beror på den.

                        siliconet är ju i sig ofarligt men om det ej härdat alternativt ej rengjort efter kan det eventuellt vara ohälsosamt.
                        Vattnet kan ju vara boven om du hällt på mycket varmvatten.

                        Sanden må vara gammal men den kanske surnat under veckan det var utanför karet?


                        Jag hade bytat 2-30% om dagen samt hällt i vattenberedningsmedel efter varje byte samt om du har möligheten stoppat i ett gammalt filter som gått i ett annat kar så du får snabbare upp din bakteriefloran.
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Tråkigt att det hände, och lite otur att inte få reda exakt vad orsaken var...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Jag gissar på sanden.

                            //inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Jonas1978
                              • November 2014
                              • 54

                              #15
                              Jag kör med eheim 2073 ytterfilter, ej rengjort utan gått konstant i gamla + ersättnignskaret så där finns ju lite "gottigheter".
                              Vad menas med att en sand surnar??
                              Det har jag aldrig hört talas om? Pratar vi PH? i så fall kanske jag skall dosera bikarbonat för att höja PH

                              Kommentar

                              Arbetssätt...