Staghorn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Staghorn?

    Denna alg har börjat dyka upp i ett av mina akvarie, är det staghorn? Vad tyder det på? Hur blir man av med den?
    Akvariet har varit igång ca tre månader och stabiliserat sig, åtminstone trodde jag det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 2185179

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Japp, staghornsalger. Mig veterligt finns det ingen invånare som äter dem, och de försvinner snart av sig själv.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Jodå. siamesisk algätare äter dessa med god aptit så länge de är små. Rensade mitt 450 asienkar på Staghorn på en vecka. De funkar dessutom bra med regnbågarna, Johan
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Ok, tack för svar. Jag har faktiskt siamesisk algätare i det karet men de kanske hittar annat som smakar bättre. De går med mina Pseudomugil Furcatus.
        Skönt att de försvinner.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tyvärr tror jag inte på detta, utan när staghorn väl får för sig att försvinna gör de detta ganska fort. Troligen inföll dessa båda tillfällen till samma tidpunkt...motbevisa mig gärna.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Det är ju lite svårt att göra. Hade pintjockt med Staghorn. Släppte i 4 Siameser. Tittade när de började äta på Staghornen, vilket de gjorde dagligen tills all Staghorn var "snaggad". Sedan efter ett par veckor så försvann allt "snagg" vilket nog inte var Siamesernas förtjänst utan blomningsperioden var över. Men de åt definitivt Staghorn. Men ingen algätande fisk tar bort alla alger. Det måste lösas på annat sätt. De mina Siameser gjorde var att hålla ner beståndet innan det försvann av sig självt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              E del påstår att EC tar död på dem, och andra säger att man måste punktbekämpa dem med en sprita. Samtidigt som många som provat den metoden säger det är verkningslöst, och att algerna försvinner av sig själv helt plötsligt.
              Jag har med haft detta några gånger, men aldrig gjort annat än manuellt plocka bort så mycket som möjligt vid vattenbyte, och sedan när de väl får för sig att försvinna går det bara på någon vecka.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Staghorn?

                Har kört med EC tidigare och den enda alg som jag upplevde det garanterat minskar är just tofsalger eller BBA. Upplevde mer möjligen en lätt dämpning av Staghorn. Men problemet är att flera växter ogillar det också. Sedan Anders kan ju saker man inte tror på ändå vara sanna
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Och även saker man tror på inte vara sanna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Även om man ser när de sker?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag säger inte att jag inte tror på dig, däremot är det få som säger samma sak. Staghornen kan lika gärna vara på väg att fasas ut när det händer, och det då sammanfaller tidsmässigt. Att fiskarna äter algerna så det bara blir stubb kvar har jag aldrig hört eller sett, och var det så är det ju toppen för ditt kar!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Men oavsett hur just mina Siameser gjort så är jag med dig hela vägen dvs. att Staghorn är en alg som försvinner av sig själv och är tecken på en temporär obalans i karet och att det i grunden inte är fisken som får den försvinna utan att förutsättningarna har ändrats.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #13
                          Jag skall ha de Siamesiska algätarna och Staghornsalgerna under uppsikt och se hur det går men jag kommer säkerligen rycka endel.

                          /Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...