Saltbehandling/Salthalt/Osmos/Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casper 021
    • November 2014
    • 51

    Saltbehandling/Salthalt/Osmos/Vattenbyte

    Hej!

    Mina fiskar har nu kliat sig i tre dagar och jag har varit hos djuraffären och köpt Mycopur och Ektozon. Vattenvärdena har varit bra hela tiden men jag hällde i två lock Nitrivec och märkte nästa dag att de kliade sig mindre då gjorde jag vattenbyte på 40% och hällde i vattenberedare och idag hällde jag i Ektozon enligt instruktion för fiskarna kliade sig lite men betydligt mindre än första dag. Vill avvakta med Mycopur. Nu lite vattenfrågor.

    Jag har läst och sökt mycket här på Zoopet, läste Kramforss inlägg om (Salt i Vatten) och många fler inlägg men jag hittade inte svar på alla frågor.

    Angående salthalt, hur mäter man salthalten? jag läser här på forumet att akvarister höjer salthalten med 1% respektive 3% och att man försiktigt sänker halterna sen. Hur gör man det?

    I Ektozons bruksanvisning står det att man kan upprepa behandlingen efter 24 timmar men kan inte hitta någon information om vattenbyte. När och hur mycket vatten bör jag byta?

    I vilken takt jag kan sänka salthalten och hur?

    Nu har jag haft 20g/100 l, har en 120 l med kardinaltetror, C. Panda och Ancistrus, akvariet har varit igång i två månader, har behandlat det mot bakterieinfektion med baktopur och är så trött och vill bara komma i en bra balans. Det vore snällt om jag får ta del av er värdefulla erfarenheter.
    Senast redigerad av Casper 021; 21 December 2014, 22:34.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av Casper 021
    Hej!
    Angående salthalt, hur mäter man salthalten? jag läser här på forumet att akvarister höjer salthalten med 1% respektive 3% och att man försiktigt sänker halterna sen. Hur gör man det?
    Vet inte riktigt vad du menar med att du höjer salthalten med 1% och 3%. Har du ingen salt i vattnet och höjer 0 med vilken procentsats som helst så har du fortfarande 0%.
    Sänker salthalten gör man ju lätt genom att inte tillsätta salt vid ett vattenbyte för då minskar ju salthalten automatiskt

    I Ektozons bruksanvisning står det att man kan upprepa behandlingen efter 24 timmar men kan inte hitta någon information om vattenbyte. När och hur mycket vatten bör jag byta?
    Jag tror inte riktigt på Ektozon och har svårt att se att det skall göra någon nytta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Casper 021
      • November 2014
      • 51

      #3
      Jag vet inte heller Kjell, kan det inte vara så att jag har råkat läsa om salvattenfiskar och salthaltminskning och ökning där?

      Sen med tanke på att det var brottom och att jag är inte så erfaren alls kändes bättre med salt från djuraffären tills jag kunde sätta mig in i det här med bordssalt etc. Så du menar att Ektozon är verkningslöst? Eller menar du att det inte finns nån skillnad mellan Ektozon och bordssalt?

      Så jag kan fortsätta med vattenbytte en ggr i veckan 30% utan att fiskarna tar skada av saltminskningen?

      Ska jag tillsätta mer salt ifall de fortsätter klia sig eller ska jag medicinera?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nu vet jag inte exakt vad som finns i ektozon men för att saltet skall ha någon verkan så krävs det en betydligt större dos än vad som anges för Ektozonsaltet.
        Dock jag antar att du inte har lagt i 1% eller 3% för med så mycket salt i vattnet så skulle fiskarna ha dött.

        Att fiskarna kliar sig lite är inget att bry sig om och man behöver varken salta eller medicinera
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Casper 021
          • November 2014
          • 51

          #5
          Tack Kjell, jag värdesätter verkligen er hjälp.

          Kommentar

          Arbetssätt...