Sämre pH pga rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Sämre pH pga rot?

    Min handlare tycker jag ska ta bort roten i mitt kar för att den på sikt ger ett sämre pH värde för Malawi ciklider. När jag tittar på bilder av M.C kar så har de flesta liknande rötter som jag har. Det blir mysiga grottor och platser de kan gömma sig när man har grenar. Vad säger ni?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Tycker du & fiskarna om den så hade jag inte tagit bort den utan väntat o testat ph värde då och då , skapar de inga problem nu äre ingen ide o ta bort den bara för att "den kan" enligt någon :P med andra ord rör inget så länge allt funkar blire ph problem senare kan du alltid höja ph värdet med kalk stenar eller annat .

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är ju lätt att mäta sig till hur mycket den sänker pH.
      Rent allmänt så sänker rötterna pH-värdet (olika mycket beroende på vilken rot det är) så det är i sig rätt, men faktum är ändå att oftast så sänks pH rätt lite (så lite att det inte får någon praktisk betydelse) pga någon enstaka rot
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ett ickeproblem, kolla din alkalinitet på vattnet och slå i lite bikarbonat med varje vattenbyte om det behövs, när du väl vet hur mycket det behövs för varje byte behöver du inte mäta längre, kanske inte ens behövs.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Juni, jag har proppat mina fyra kar fulla med olika rötter utan att få någon PH-sänkning över huvud taget, så att någon enstaka rot skulle sänka Ph tror inte jag i alla har någon som helst betydelse

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          Arbetssätt...