Lurigt kranvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Lurigt kranvatten

    Hej, har en fråga till er akvarister:
    Har precis mätt KH och pH på mitt kranvatten och kom då fram till att KH ligger på väldigt låga 1-2 och pH på drygt 7,5. Hur får jag dessa värden att stabilisera sig på pH <7 och KH >4?
    Jag har ett 54L akvarium med många växter och en rot. Ska nu lägga i några torkade eklöv. Är en smula ovillig att använda torv då jag vill ha klart vatten.

    Tack på förhand!
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Varför vill du ändra de parametrarna? Det är väl inget direkt fel på dem? Ungefär som mitt kranvatten.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Jag har förstått att ett så lågt KH-värde gör att pH-värdet blir instabilt. Jag tänkte introducera ett par Fjärilsciklider, och vill gärna få dem att föröka sig och då har jag läst att pH-värdet bör ligga runt 6-6,5.
      Om jag sänker pHt som det är nu så riskerar jag väl att även sänka det redan låga KHt?

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        Med lite rötter i karet så kommer ditt ph sjunka oavsett vad du gör.
        Vattnet är så mjukt att det inte orkar hålla ph uppe.

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Dock så kommer inte ph sjunka särskilt mycket om du inte tillsätter co2.

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Om jag förutom rötterna även använder mig av lite torvfiltrering - vad kan jag få ner pHt till tror du? (utan att använda co2)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Bobby
              Dock så kommer inte ph sjunka särskilt mycket om du inte tillsätter co2.
              Jodå det kan sjunka rätt mycket om man inte är noga med vattenbytena.
              Vill du ha ett riktigt stabilt lågt pH så bör du först höja KH något och sedan köra en helautomatisk CO2-anläggning men det kostar en hel del.
              Varför vill du ha ett så lågt pH?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Okej, tack för tipset! Någon CO2-anläggning är dock inte aktuellt i dagsläget, har inte plats och vill inte lägga ner dom pengarna (drygt 1000 kr..?) Jag trodde att Fjärilscikliderna mådde bäst vid det pHt och att äggen inte utvecklades vid högre pH...?

                Jag har inte förstått hur man höjer KH utan att höja pH? Jag har tillsatt bikarbonat vid vattenbytena vilket gjort att jag har pH 8 och KH 5-6

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Vildfångade fjärilar bör nog ha ett pH som inte överstiger 7 (i alla fall bara med väldigt lite) men med odlade är det inte alls så viktigt eftersom de oftast odlas vd ett pH på ca. 7,5

                  Att filtrerar över kalk är ett bra sätt att höja KH (se Zoopets vattenartikel) men det innebär ju förstås att pH kan gå upp till går upp till 7,5-7,6 (men inte högre)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...