Grumligt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casper 021
    • November 2014
    • 51

    Grumligt vatten?

    Hej!

    Jag har varit akvarist i en månad nu och det har varit en omtumlande och lärorik månad, jag fick efter tre veckor vad jag tror en bakterieinfektion i karet och en av mina C. Panda dog, jag vet ej om det berodde på mig eller mitt begagnade kar, hur som helst har jag nu behandlat karet med baktopur och har karet under uppsikt, nu planerar jag en 50% vattenbytte i veckan. Nu till min fråga, när jag var hos djuraffären sa dem att jag kunde använda värm vatten till karet om jag använde vattenbredning och det har jag gjort men mitt varm vatten blir ganska grumligt, det bildas massor med luftbubblor som försvinner efter ett tag, jag lärde mig nu när jag har läst en del om olika sjukdomar här på Zoopet att för mycket gaser i vatten kan leda till att fiskarna kan bli sjuka. Tror ni att jag kan fortsätta använda mitt varm vatten eller ska jag göra det på nåt annat sätt? Vill verkligen inte att fiskarna ska bli sjuka igen. Tack i förhand =)
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Använder du vatten som är varmare än akvariets vatten då? Kan ju vara därför det blir disigt och bubbligt i så fall. Om du inte har problem med koppar så bör det inte vara några problem, men försök byta med vatten som är ungefär samma temp som karet, så blir det ingen chock nu när du ändå gör ett rätt stort vattenbyte.
    Byter dock själv alltid med samma temp, eller något svalare om det är varmt, känns säkrast så, men det finns en hel det olika åsikter där med

    Just ja, och vattenberedningsmedel kan göra vattnet grumligt med i ett tag.
    Senast redigerad av Rebah; 09 December 2014, 09:29.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Casper 021
      • November 2014
      • 51

      #3
      Nej, jag har gått efter känslan, men nu när jag ska byta vatten så ska jag använda termometer, sen är inte mitt vatten grumligt i det bemärkelse att det är smutsigt på nåt sätt utan vatten är gråaktigt tills bubblorna försvinner sen vet jag inte om jag har problem med koppar, jag bor i ett gammalt hus och har kommunalt vatten. Jag är mest oroligt om jag har mycket gaser i vattnet.

      Kommentar

      Arbetssätt...