Nytt filter till Juwelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Nytt filter till Juwelkar

    Skall starta upp mitt Juwelkar som stått torrlagt en tid och behöver köpa nytt filtermedia (rätt ord?) Orginalkonfigurationen i BioFlowburken var Poly Pad 3.0, Carbon sponge 3.0, Nitrax 3.0, 2x Sponge fine 3.0, Sponge Coarse 3.0. Skall jag köra på samma igen eller finns det någon bättre kombination?
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Det låter bra, jag har blivit rekommenderad att köpa grövre filter och skippa de finare. Det står i Juwels manual att filtermedia ska bytas var sjätte vecka!! Sedan läste jag att man behöver byta dem väldigt sällan om de inte är skadade eller utnötta. Jag har aldrig bytt mina, men köpt till några då det fanns plats kvar.
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • wanegardh
      • January 2013
      • 64

      #3
      Köp grov filtermatta och klipp till själv.
      Byter aldrig mina, bara kramar ur dom då och då.

      Kommentar

      • Victor.bergdahl
        • February 2007
        • 63

        #4
        Nytt filter till Juwelkar

        Jag har klippt till en filtermatta (10PPI) som går från botten av filterkammaren till precis under insugnings springorna i toppen, där har jag fin filtervadd som jag byter en en-två gånger i månaden!

        Thats it!
        Slängde ut juwels grejer direkt by tje way!


        Skickas från mobilen via Tapatalk

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Tycker att Juwels filter fungerar väldigt bra faktiskt.
          Jag gillar att man kan ta ut den översta kuben i den övre hållaren och göra rent oftare - vid varje VB.
          Den blir ofta rätt skitig med både gammal mat och växtdelar.
          På så sätt håller sig filtret mycket längre i bra skick innan jag måste göra rent.
          10 ppi är det dock som gäller för hela slanten - släng de finare för de sätter igen på nolltid.

          Kommentar

          Arbetssätt...