Starta upp med begagnat filter och grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyD
    • September 2014
    • 15

    Starta upp med begagnat filter och grus?

    Jag har köpt ett begagnat 180-liters och har tänkt starta upp det under helgen. I köpet ingick en innepump med filter samt grus. Kan jag använda det när jag drar igång imorgon? Det bodde sju fiskar i akvariet när det tömdes. Enligt förra ägaren var alla hans fiskar friska.

    Även om jag använder begagnat filter och grus är det väl nödvändigt att komplettera med bakteriekultur på flaska, eller hur? Men är det ändå lämpligt att få gojs från ett akvarium som är igång? Eller behövs inte det om filtret redan är inkört? Eller kan jag använda bytesvattnet från mitt 54-liters att späda ut kranvattnet med (istället för gojs)?

    Några sista frågor: behöver jag vara lika försiktig med att flytta över fiskarna som i ett nytt nystartat akvarium? I vilket tempo kan jag flytta över mina 17 fiskar (1 ansistrus, 2 platy, 4 black molly, 4 guppy, 6 kardinaltetror)?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av JennyD; 20 November 2014, 20:32.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Jag skulle rekommendera att skölja både filter och grus ganska grundligt, och sedan starta upp det igen.

    Ta lite filtergojs om du vill, det kommer snabba upp starten.
    Jag skulle ha börjat att stoppa i de större fiskarna, dvs alla utom guppy och tetrorna. ge dem ingen mat första veckan, och inget vattenbyte.

    Sedan kan du ta resten veckan efter..

    Håll koll på Nitriten, men kan tror det ska gå bra.

    Slutet på vecka två kan du börja att göra små vattenbyten. En gång i veckan.

    Kommentar

    • JennyD
      • September 2014
      • 15

      #3
      Okej, tack så mycket! Men inget bytesvatten från 54:an alltså?

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Skadar inte att ta vatten från ditt andra kar..

        Kommentar

        • JennyD
          • September 2014
          • 15

          #5
          Tack för dina svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...