Panik här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #31
    Det finns inga nackdelar med sand som jag ser det, däremot med sjösten!

    Här ser du ett väl inkört 200L med en 1000L-pump, och du skall ju ha uppåt 2000L/h...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 141020131943.jpg
Visningar: 3
Storlek: 118,3 KB
ID: 2164925

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Jag körde förr med sjösten 2.3 mm med gott resultat, även med bottenfilter.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #33
        Jag menar inte att det är alldeles "fel" om man nu verkligen vill ha sjösten, men frågan är ju varför du vill ha det...
        Om du upplever att det blir grisigt ovanpå sanden och därför tänker byta till ett substrat som skiten letar sig ner i, så hävdar jag att du bara byter ut ett litet problem mot ett större (såvida du inte tänker köra med bottenfilter då...).

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #34
          Anledningen är lite ombyte och tyckte visningskaret i affären var väldigt snyggt. Det var naturtroget inrett och såg "skandinaviskt" ut. Tänkte köra bottenfilter, och pump på 1500, vad jag förstått finns det inte starkare som passar i karet. Eftersom som byggt in pumphuset med BTN så vill jag helst inte köra något annat. Jag vet att det stämmer som ni skrivit förut med att allt i karet blir renare och klarare med bättre flöde, nu är det mest röjjar djävulen som är igång
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #35
            En nackdel med sjösten till Malawi är klickandet....
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #36
              Klickande? Spottar de stenen? Öppnade säcken och såg att stenen var ganska stor, mellan 3och 5 cm. Det kan ju inte funka, all mat och smuts kommer trilla igenom. Trodde det var singel stor sten jag lagt vantarna på! Snacka om att " köpa stenen i säcken". Köpte fler Malawisar idag, vilket är helt idiotiskt då jag ska avveckla detta kar och så småningom köra Discus och växter. Men det är som om djävulen far i mig varenda gång jag kommer till handlaren!! Han lägger timtal på mig och berättar och visar olika kar och ger mig tips, även då jag inte handlar. Det är lätt att gå därifrån med en fena eller två
              Ikväll vet jag dock varken ut eller in. Han dissade min sjösten totalt, dissade mitt akvariegrus rejält, hade en pump med högre kapacitet billigare än den jag beställt, men passar den?! Herregud vad jobbigt!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #37
                Jag har börjat överväga en 3000L-pump till ett SA/CA-kar där ingen (förutom malarna) egentligen uppskattar kraftig cirkulation...
                Du har ett ca 200L Malawi... Jag gissar att du bör ha minst 3000L/h i ditt kar!

                Skit i sjöstenen nu, om du inte tänker ha bottenfilter, och det skall nog inte ha om du i framtiden tänker inrikta dig mer på växter! En starkare pump är vad du behöver, slunkt put!

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #38
                  Hej Woods! Varför ska man inte ha bottenfilter med växter? Trodde det blev go näring till dem på bottnen. Nu fick jag hem en stark pump och naturligtvis passade den inte!! 1000 l/timme passar, men jag skulle vilja ha kraftigare. Någon som vet något märke som kan få plats i ett pumphus. Jag har byggt in pumphuset så det hade varit det bästa om en pump passade i det!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #39
                    Det kan fungera utmärkt med växter och bottenfilter, alla växter ska inte grävas ner utan binds fast på rötter och dylikt och andra flyter.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Jag har haft växtkar med co2, mh och ett jäkla tryck på växterna samtidigt som bottenfilter, så att generellt säga att det inte funkar är i mina ögon kanske inte hela sanningen.
                      Vad man ska tänka på, är om man har bottenfilter är att det bör vara enkelt att suga genom gruset emellanåt. Och då blir det genast lite svårare om man har mycket växter som växer lite halvfort, kontra ett växtkar med mycket växter man får ansa och korta ner närmast var vecka.
                      Har man bottenfilter är risken att T kan hända något lite större, då man har mycket mulm i gruset om man inte suger genom detta med täta mellanrum.

                      Att ha bottenfilter ihop med grävande ciklider ställer även det en del krav, men då mer med inredningen och att de helst inte ska gräva där bottenfiltren ligger.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #41
                        Nu är största problemet att hitta en stark pump som får plats i pumphuset. Har kollat runt idag men det verkar svårt. Samtliga pumpar jag kollat är lite för stora. Morr!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #42
                          Trams! Det skall väl i allsindar finnas 1500-literspumpar från Juwel som passar!?! Sedan kanske du bara är en streamer ifrån att vara helt nöjd...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 02 December 2014, 23:37.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #43
                            Jag tog för givet att den skulle passa men leverantören var säker på att den inte gjorde det. 1000/ h passar, men ska jag köpa ny vill jag ha en rejälare!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • wanegardh
                              • January 2013
                              • 64

                              #44
                              Stämmer bra, 1500 passar inte.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...