Panik här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Panik här!

    Kom hem och ser att fiskarna kippar och ligger nere vid botten, när jag tänt upp börjar de bete sig mer normalt. Jag testade nitrit och pH. PH ligger över 8! Nitrit på 0,2, vad är ok? Ser inte på testerna vart gränsvärdena ligger. Vad gör jag åt detta? Ska byta endel vatten på direkten men pH värdet är väl svårt att få ner bara sådär? Hjälper nitrovec? Alla tips mottages tacksamt!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nog inte ditt pH som är boven.
    Jag tror inte det är någon fara, utan att fiskar ligger vid botten när karet är släckt är helt normalt. Kolla hur de beter sig efter en timme efter karet varit tänt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Hällde i Nitrivec igår vid vattenbytet, idag ser vattnet klart ut i akvariet men är jätte smutsigt vid ytan. Ser ut som om det flyter en fet hinna över hela vattenytan. Är det fett eller något annat i Nitrivec som gör detta. Nu misstänker jag allt så jag grunnar på en morot som ligger försvunnen i karet, jag kan verkligen inte hitta den i sanden och nu har den legat där i två mån-minst! Kan den ställa till problem? Vågar inte röja runt i sanden nu när jag har nitrit problem!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Det är en proteinhinna. Kommer när man matar mycket. Försvinner med mycket ytcirkulation eller mindre matning etc.

        EDIT: OFarlig, ska tilläggas.
        350L Diskus

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Hällde i Nitrivec igår vid vattenbytet, idag ser vattnet klart ut i akvariet men är jätte smutsigt vid ytan. Ser ut som om det flyter en fet hinna över hela vattenytan. Är det fett eller något annat i Nitrivec som gör detta. Nu misstänker jag allt så jag grunnar på en morot som ligger försvunnen i karet, jag kan verkligen inte hitta den i sanden och nu har den legat där i två mån-minst! Kan den ställa till problem? Vågar inte röja runt i sanden nu när jag har nitrit problem!
          Som ansjo skrev , när det brukar vara släckt i akvariet så brukar några fiskar ligga vid botten i några minuter efter man tänt
          har samma beteende i båda mina akvarier.

          Kommentar

          • bonden323
            • November 2014
            • 1

            #6
            Jag har fått tips om att pH värdet ska alltid vara på 7.5 men det beror väll på fisken men rensa din syre pump eller så kanske det är dags att köpa nya filter.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416373719.539065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 322,7 KB
ID: 2164746

              Beror ju på vad för fiskar man har. En del sussar ju även när ljuset är tänt.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Nej, här var det inget slappande som gällde. Det var nitrit så lös i mörkret! Jag har övermatat med räkmix! Jag skall snart rensa i akvariet och byta till grövre sand, sedan blir det olika sorters torrfoder. Min hemmagjorda räkmix skitar ner alldeles för mycket! Har hört att en pinne jag har i karet kommer höja pH med tiden, är det dax att hysta den? Finns det någon kalk man kan tillsätta som sakta löses upp och tar ner pH värdet? Jag har kalksten men det avger ju inga mängder! Malawi Ciklider vill väl ha lägre pH?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Likan! Jag ser ju vilket klart vatten du har, varför får inte jag detta? Sköter vattenbyten mm. Hjälper starkare pump? Jag har Juwels 600 till 190 liters kar. (Det inbyggda filtret som hör till karet) Vill inte köra något externt filter om det går att undvika!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    @Juni, Malawiciklider vill ha högt pH. Ett bra sätt att buffra pH är bikarbonat, som i så fall tillsätts i samband med vattenbyte.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      Likan! Jag ser ju vilket klart vatten du har, varför får inte jag detta? Sköter vattenbyten mm. Hjälper starkare pump? Jag har Juwels 600 till 190 liters kar. (Det inbyggda filtret som hör till karet) Vill inte köra något externt filter om det går att undvika!
                      Till storleksordningen 200L tycker jag man skall ha minst 1000L/h, men det handlar ju om filtermediet också!
                      Man kan väl byta motorn i Juwels innerfilter vad jag förstår!

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erikderek
                        @Juni, Malawiciklider vill ha högt pH. Ett bra sätt att buffra pH är bikarbonat, som i så fall tillsätts i samband med vattenbyte.

                        EK
                        Vet du hur mycket bikarbonat som ska i? Idel drama i mitt vardagsrum! Ikväll kom jag hem och hittade ett fisk skelett på botten, alla mådde bra i eftermiddags när jag matade och kollade status. Ser att min Venustus hona är borta, kan de verkligen käkat upp henne på några timmar? Går de på en så stor fisk och bara dödar och äter upp?! Det är verkligen inte en smula kvar!! Känns riktigt obehagligt!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Vet du hur mycket bikarbonat som ska i? Idel drama i mitt vardagsrum! Ikväll kom jag hem och hittade ett fisk skelett på botten, alla mådde bra i eftermiddags när jag matade och kollade status. Ser att min Venustus hona är borta, kan de verkligen käkat upp henne på några timmar? Går de på en så stor fisk och bara dödar och äter upp?! Det är verkligen inte en smula kvar!! Känns riktigt obehagligt!
                          Du får prova lite med mätstickor eller pH-test men om du byter 50% var fjärde eller femte dag så en eller två matskedar varje byte. Du kan i princip inte överdosera med bikarbonat.

                          Ps, om du inte får rent vatten och sedan har nitrit etc så har du nog lite för dålig filtrering och för dåligt flöde på vattnet i akvariet. Bättra på så kommer nog vattnet bli klarare och fiskarna gladare.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Som MR Woods skriver så kan du byta pumpen i ditt inbyggda filter. Det blir rätt stor skillnad. En 1000 eller kanske ännu bättre den på 1500. Tar mannden på 1500 så kanndu lägga något filtermaterial till. Där finns lite plats kvar efter man har fyllt "korgarna" och du kunde då lägga filtervadd oeller q-2 super fina filter material plattar ch då kommer du att få rent vatten. Man kan köpa filtervadd i storpåse och det blir billigare än att köpa juwels tunna fina som sätts igen snabbt som dåck kann återanvändas några gånga efter sköljning.

                            Edit. Du får kolla vilken pump storlek och modell (finns 2 olika modeller som inte är kompatibla med varandra) som går att få i ditt innerfilter. Eller om någon vet vilken det är som du kan ha i skriver det här [emoji5]

                            Skickat med Tapatalk från min mobil.
                            Senast redigerad av Webo; 20 November 2014, 05:37.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Juwel Eccoflow 1000 l/h fungerar i Trigon 190. Det ligger en sån på Tradera till bra pris btw =)

                              Köp och sälj Övriga akvarietillbehör enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...