Nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Nitrit?

    Tjena!

    Jag har haft igång mitt 250 L Akvarie i 10 dagar nu och jag mätte nitrit halten i förrgår och då var den på TOPP...sant men surt...

    Jag har kört med Nitrivec ändå sen jag fick karet...Jag fick i råd att köra vattenbyte varje dag...och då ungefär 1/4. Jag ska köpa en Nitrivec flaska till imorn och fortsätta...

    Är det någon som har bättre råd? Jag vill gärna bli av med Nitrit skiten snabbt...vill släppa i silverhajarna :]

    Hur snabbt tror ni att Nitriten försvinner med nuvarande metod?

    MVH Daniel Hult
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Har du fisk i akvariet? Hur mycket fisk och vilka? Hur mycket matar du dem? Hur ser akvariet ut i övrigt med utrustning? Växter? Hur startade du upp det? Andra tillsatser som gödning eller något? Hur mycket ljus och hur länge är det igång?

    Många frågor, men behöver veta om vi skall komma någonstans...

    Swetrot

    Kommentar

    • Hult
      • July 2003
      • 307

      #3
      Ursprungligen skickat av swetrot
      Har du fisk i akvariet? Hur mycket fisk och vilka? Hur mycket matar du dem? Hur ser akvariet ut i övrigt med utrustning? Växter? Hur startade du upp det? Andra tillsatser som gödning eller något? Hur mycket ljus och hur länge är det igång?

      Många frågor, men behöver veta om vi skall komma någonstans...

      Swetrot
      Jag har 3 Grönbarber, 2 Tigerbarber, 3 Långsträckta pansarmalar och 1 Plecostomus. Jag matar dem väldigt sparsamt 1 gång om dagen med tanke på nitrit halten. Jag har slängt i Nitrivec...en hel del. Har 2 starka Lysrör...ett lite blåare...11 timmar om dagen. Jag startade upp det med lite akvarievatten från mitt gamla 70 liters akvarium. Körde i Nitrivec direkt. Det har varit igång i 11 dagar nu.

      Idag mätte jag nitrit halten igen...gissa...nästan helt borta...så jag måste göra rätt :] Jag köpte en flaska nitrivec till och ska köra med vatten bye 2 dagar till...sen blir det i med fisk...

      Eller ska jag göra annorlunda?
      Alla kan ha fel ;]

      110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

      70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        När jag startade upp mitt 105L efter att inte ha haft något akvarium i 15 år så hade jag inte tillgång till något inkört akvarie. Ingen bekant eller så som har akvarie heller. Jag körde först i den lilla nitrivecen som jag fick med akvariepaketet, det pytsade jag i efter anvisningarna på flaskan och det tog slut på tredje dagen. Jag hade 0 nitrit vid det tillfället, det dröjde 4-5 dagar innan nitriten började stiga (jag hade i några få fiskar från andra dagen). Nu blev det dock lite problematiskt för nitrithalten steg på ett par dagar till över 3mg/l, inte bra. Jag kilade iväg och köpte en stor flaska nitrivec och gjorde vattenbyte dagligen på i snitt 1/3. I vattenbytesvattnet använde jag dubbel dos nitrivec för nystartat akvarium (räknat på hela akvarievolymen). Nitrithalten sjönk sen efter ca en vecka. Ena dagen var det över 3mg/l och dagen efter mätte jag upp 0,8mg/l och dagen efter det 0,3mg/l och sen 0. Så det sjönk väldigt snabbt och du har nog lyckats pricka in brytpunktsdagen med ditt inlägg.

        Idag startade jag ett nytt 85L med gammalt vatten och filterslam från det andra akvariet och hade i mina 4 svärdbärare direkt. De verkar trivas men jag väntar på leverans av lysrör så just nu använder jag vanliga ljusrör till det nya akvariet och det ser förskräckligt ut, alldeles knallgult. Jag hoppas jag inte hinner få alginvation innan lysrören kommer.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Hult: Försök få balans i akvariet utan hjälp av Nitrivec innan du stoppar i mer fisk. Nitrivec är helt OK för att starta upp med, men det är ju balans du eftersträvar för att slippa hälla i dyra preparat varje vecka.

          När du sedan stoppar i fisken, ta inte för många på en gång, då riskerar du nitrittoppar igen.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Nitrivec är gödning för nyttobakterierna så jag tror inte bakterierna dör när man slutar, bara lite långsammare tillväxt i fortsättningen.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Hult
              • July 2003
              • 307

              #7
              Jag har gjort 1 vattenbyte till nu och tillsatt en rejäl dos med Nitrivec...har lite kvar som ska i imorn med...

              Imorn hade jag tänkt att köpa 5 silverhajar...det är väl itne för mycket fisk...de är små...inga big mommas :]

              Ska jag göra ett til vatten byte eller låta det bli bra vatten tills imorn?
              Alla kan ha fel ;]

              110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

              70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

              Kommentar

              Arbetssätt...