Brun grynig substans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Brun grynig substans

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10734071_10203644581049316_7144345446007614311_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2185100
    Klicka på bilden för större version

Namn: 10633276_10203644581369324_4209487060417834775_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,2 KB
ID: 2185101
    Klicka på bilden för större version

Namn: 10408758_10203644580729308_3510988075095780679_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,8 KB
ID: 2185102
    Klicka på bilden för större version

Namn: 10394131_10203644580449301_6435214980860386004_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,4 KB
ID: 2185103
    Klicka på bilden för större version

Namn: 10730919_10203644579969289_6459191842901944799_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 2185104

    VAD är detta?? Rent o snyggt igår, ser ut så här nu. VB gjort i helgen. 240 l, gått ett par år. Inga konstigheter i vattnet, pmdd och sera vattenberedning. 2 scalare, 4 sajicor, 2 multispinosa, 15 rosentetra, några malar o corydoras. Vattenprov ser bra ut. 25 grader konstant. 1000 l pump.

    Har pumpen spytt ur sig nåt? Det ligger i drivor, på botten, växter o rötter, o yr runt när det hamnar i vattendrag.

    BLÄ!!

    Körde iväg ett dussin sajicayngel o lika många ancistrusyngel i helgen, så belastningen har snarare minskat än ökat.

    Nån m teorier?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jag tänkte först säga kiselalgen, men det är det inte. Ser ut som om pumpen inte orkar gör sitt jobb.
    Hur länge sen är det du gjorde rent ditt filter?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ser ut som om pumpen har stått still en tid och sedan hoppat igång igen - fast jag vet inte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag tänkte först säga kiselalgen, men det är det inte. Ser ut som om pumpen inte orkar gör sitt jobb.
        Hur länge sen är det du gjorde rent ditt filter?

        //Inger
        I helgen gjorde jag rent allt pumpmaterial, sköljde ur. Det var inte gjort på länge innan det. Pumpen är ju på 1000 l och karet 240 - nog tusan måste väl pumpen orka det...?
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ser ut som om pumpen har stått still en tid och sedan hoppat igång igen - fast jag vet inte
          Det var en liten tanke jag också fick.... men jag ser inget tecken på strömavbrott eller så på klockor och annat. Skumt.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ja det var bar en fundering av mig, har det funkar klockrent tidigare, så vet jag inte. Kanske en massa bös från slangar och in/utningssugsrör som också behöver rengöras

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Vet inte riktigt vad du har för pump men om du har rengjort den precis så kan du ha ökat effekten så mycket så att skräp i slangar, döda ytor etc. kan ha spolats ut.

              Jag hade bara slamsugit ut skiten och sedan haft koll på att det inte återkommer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Ursprungligen postat av Anne Gisela
                I helgen gjorde jag rent allt pumpmaterial, sköljde ur. Det var inte gjort på länge innan det. Pumpen är ju på 1000 l och karet 240 - nog tusan måste väl pumpen orka det...?
                Precis så såg det ut senast jag rev och rengjorde mitt filter... Är precis som Kjell och Inger säger. Flödet ökar och all gammal skit i slangar osv släpper. Sug upp all skit så ska du se att det blir bra sen!

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #9
                  Slamsugit så gott jag kunnat nu, men det är ju helt omöjligt att få ut allt. Så snart vattnet stannar av så ligger det ett nytt lager där. Nu får det gå tills imorgon så får jag se. Tycker jag har helt obefintlig bottenrörelse, tycker inte att utsuget där är så bra alls. Det är Juwels originalpump jag har, bioflow 3.0 med starkare pump 1000 l (original är på 600 l).
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                    Precis så såg det ut senast jag rev och rengjorde mitt filter... Är precis som Kjell och Inger säger. Flödet ökar och all gammal skit i slangar osv släpper. Sug upp all skit så ska du se att det blir bra sen!
                    Hoppas att ni har rätt! Men tror jag kommer få göra om det hela imorgon. Trist med vattenvärdena som väl åker jojo nu...
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #11
                      Funderar. OM det är gammalt filtergojs som kommit ut - vilket väl fiskarnas fortsatta välmående och värdena på vattnet vittnar om - så kanske det är dumt att slamsuga imorgon igen. Jag fick ta ut 25-30% idag för att få ut det jag såg, och nu ligger ett nytt tjockt lager över allt. Kan ju inte göra så stora VB dagligen... kanske hellre då ska låta eländet vara till helgen nu och göra ett normalt VB då? Får väl blunda för att slippa se...
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #12
                        Ja låt det vara det är bara detritus (dött nedbrutet avfall) och kommer garanterat från filtret om du hållit på och bökat med det!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Thaifighter
                          • August 2006
                          • 420

                          #13
                          Verkar som om du inte gjort rent i filtret och in och utslangarna på länge,
                          allt måste göras rent även inne i slangarna och allt filtermaterial typ vadd bytas ut,
                          har du skumpatroner i filtret så måste dom sköljas och kramas ur många ggr tills dom inte avger nån synlig smuts!

                          En annan möjlighet är att efter rengöring så har utflödet från filterpumpen ökat så mycket att att det rörts om i bottensanden.

                          Thaifighter
                          Alla mina fisk-video på Youtube!
                          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #14
                            Allt filtermaterial rengörs naturligtvis självklart regelbundet. Men, pumphuset har inte slamsugits och därifrån kom smutsen. Nu är allt ok igen.


                            Skickas från min iPad via Tapatalk
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...