Hudkrämer påverkan på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Hudkrämer påverkan på vattnet

    I kategorin knasiga frågor, kan min hudkräm påverka vattenkvalitén nämnvärt? Det är höst och jag har redan självsprickor på händerna, så kräm behöver jag.
    Stoppar i händerna varannan till var tredje dag och smörjer inte in mig direkt innan.

    Elin
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av ElinR
    I kategorin knasiga frågor, kan min hudkräm påverka vattenkvalitén nämnvärt? Det är höst och jag har redan självsprickor på händerna, så kräm behöver jag.
    Stoppar i händerna varannan till var tredje dag och smörjer inte in mig direkt innan.

    Elin
    Självsprickor visar att vi är sanna akvarister Elin

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Ursprungligen postat av Inger H
      Självsprickor visar att vi är sanna akvarister Elin

      //Inger
      Ojoj! Måste vara en superakvarist, för det blir sprickor på benen senare under vintern [emoji23]

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Vet inte men..
        Explore National Geographic. A world leader in geography, cartography and exploration.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #5
          Uschdå.. Jag skulle tvätta händerna innan jag dök ner i akvariet. Och smörja noga efteråt. Tror nog det finns en del i krämer som inte är så himla bra..

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Tvätta händerna både innan och efter och smörj ordentligt. Både för din och fiskarnas skull
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              Att jag inte tänkte på att tvätta händerna innan? Det är ju självklart.

              Tack!

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Om man har mycket eksem och sprickor i händerna finns det kanske anledning att försöka låta bli att alls ha dem i akvariet? Det finns ju olika hjälpmedel i form av långa "tänger" som gör att man kan jobba rätt bra i vattnet utan att doppa händerna i det.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Och skulle man ha ett starkt behov av att stoppa ner händer i karet trots vissa problem,
                  så finns det plasthandskar som sträcker sig upp till armhålan.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    Och skulle man ha ett starkt behov av att stoppa ner händer i karet trots vissa problem,
                    så finns det plasthandskar som sträcker sig upp till armhålan.
                    Nämen hej, det var ett tag sedan

                    Du får gärna tipsa om sådan handskar, jag har letat efter sådana till när jag rotar i saltkaret.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Nämen hej, det var ett tag sedan

                      Du får gärna tipsa om sådan handskar, jag har letat efter sådana till när jag rotar i saltkaret.

                      har inte alla veterinärer sådana när de stoppar in hela armen i röven på kor ?

                      kanske någon du känner på landet som har häst eller nått kan tipsa dig om inköpsställe ?

                      (undrar vem nu det skulle va isf..........)
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Hudkrämer påverkan på vattnet

                        Bl.a Bole.se säljer sånt.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414390514.346139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,5 KB
ID: 2164297

                        Funkar men är lite osmidigt då denna sort är väldigt stor och glappar.
                        Senast redigerad av Likan; 27 October 2014, 07:16.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • ElinR
                          • September 2014
                          • 370

                          #13
                          Det är ju den där grodan... Den äter ju så långsamt att all mat är slut när grodan kommer på att det finns (funnits). Så jag vill ju gärna ha bra känsla så jag inte klämmer den lilla amfibien.
                          Det är lite annat på gång på nöjeskontot, men ett eget hem till grodan kanske inte vore helt fel. Då slipper jag ju fånga grodan för att ge den mat i egen skål och grodan slipper bli fångad.

                          Annars gillar jag idén med hellånga plasthandskar, fast den mer åtsittande sorten. å andra sidan trycker vattnet fast handsken, så...

                          Tack för tipsen!

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #14
                            Angående händer i akvariet så kan det vara bra att veta att man aldrig ska stoppa händerna i vattnet om man har sprickor/ sår som går igenom hudbarriären på händerna. I ett akvarium kan invånarna bära på en smitta som man kan säga är ett marint TBC kallas också swimmingpoolsjuka då det händer att folk smittas när de badar i dåligt rengjorda pooler. Yttrar sig i bölder och liknande, inte trevligt alls och tar månader att bli av med. Måste äta vanlig TBC medicin. Så får man variga bölder och ömhet som inte går över trots vanliga antibiotikakurer ska man tänka på detta. Som tur är är den inte så vanlig men det gör också att en vanlig vcläkare inte vet vad de har att göra med.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Angående händer i akvariet så kan det vara bra att veta att man aldrig ska stoppa händerna i vattnet om man har sprickor/ sår som går igenom hudbarriären på händerna. I ett akvarium kan invånarna bära på en smitta som man kan säga är ett marint TBC kallas också swimmingpoolsjuka då det händer att folk smittas när de badar i dåligt rengjorda pooler. Yttrar sig i bölder och liknande, inte trevligt alls och tar månader att bli av med. Måste äta vanlig TBC medicin. Så får man variga bölder och ömhet som inte går över trots vanliga antibiotikakurer ska man tänka på detta. Som tur är är den inte så vanlig men det gör också att en vanlig vcläkare inte vet vad de har att göra med.
                              Väldigt intressant. Är det också en mykobakterie? Jag är vaccinerad mot TBC, men skyddseffekten är ju inte 100%, och är det inte samma bakterie så är det ju tveksamt om det har någon skyddseffekt alls. Mer info, länk eller liknande? Tycker sånt här är väldigt spännande!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...