Hur petigt är det med temperaturen egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Hur petigt är det med temperaturen egentligen?

    Har du haft nån fisk som dött av värmeslag? Tänker på topptempar under sommaren, inte den mer normala... Min värmekurva nedan, vattenbyte varannan vecka som synes.

    Och hur exakta är angivelserna under Fiskbeskrivningarna? Det står t ex rödryggad skalar vill ha en grad varmare än en vanlig... Nåt jag ska ta hänsyn till?

    Har en tanke att jag till våren ska ha skalarer, rödmuntetror och pansarmal. Borde vara OK, eller?

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarietemp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,5 KB
ID: 2185078

    /Roffe
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Av de fiskarna du nämner, är det i mitt tycke pansarmalarna som är de känsligaste mot värme, beroende på vilken sort. Så det är ett bra tips, att välja en sort som tål lite högre temp..
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Normalt sett är tillfällliga avvikelser inte något större problem.
      Vad man skall tänka på är istället att varmt vatten är väldigt syrefattigt så man bör öka syresättningen när tempen stiger
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        Hade tre Channa Blehri som dog i somras när värmen var som värst. Vet inte exakt hur varmt det blev i karet då jag var utomlands och min systerson passade karet men alla tre dog inom några dagar medans Plecostomusen som delade kar med dem klarade sig utan några problem. Nu är ju C.Blehri en subtropisk art vilket kan vara en hint om att de tål hög temp sämre även om syrebrist knappast blir ett problem för dem.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #5
          Som Kjell skriver tänk på syresättningen när tempen stiger, inte bara för fiskens skull utan även bakterierna som hjälper till att rena vattnet.

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #6
            Hej,

            ok tack för tipsen, ska se till att jag har cirkulation i ytan och så ska jag sikta på Corydoras Aeneus som (åtminstone i detta forum) verkar vara lite värmetåligare.

            /Roffe

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Har haft pansarmalar i akvariet som steg upp till 32 grader under sommaren , alla klarade sig , nu ligger dem i 26-27 graders värme


              har massa fiskar som ska egentligen ha 26 , men klarat sig i 27 just nu och 28 som jag hade i flera veckor under vitaprick slag , tror ej det gör större skillnad med 1-2 grader över arbetsbeskrivningen

              samma sak med räkorna dem tål 1-2 grader över rekommenderat och mår bra äter som dem ska etc etc.
              Senast redigerad av blaze1337; 23 October 2014, 09:21.

              Kommentar

              Arbetssätt...