Hur länge håller dropptesterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Hur länge håller dropptesterna?

    Jag köpte dropptesterna för drygt ett år sen och jag kan inte hitta nånting på förpackningarna som talar om hur lång hållbarheten är. Jag tänkte på det att jag fick utslag på nitrit när jag inte alls ska kunna få nitrit eftersom jag inte hade haft i några fiskar.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    På några av mina tester står det datum, men inte på alla. Jag har också funderat på det... Hoppas att någon vet.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      På det stora hela så vet jag inte, kan tänka mig att det kan skilja mellan olika tester också. Olika reagenser har olika hållbarhet?

      Det jag vet är att det pH-test från Sera, som följde med i ett begagnat set jag köpte, var för gammalt för att funka. Vätskan hade blekts och var inte alls så röd som den färska som jag köpte ny. Tyvärr vet jag inte hur gammalt det gamla testet var. Killen jag köpte från hade i sin tur köpt grejerna begagnade 2 år tidigare.

      Kort svar, test kan bli gamla. Hur lång tid det tar, okänt för mig :-)

      /Elin

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det borde stå på dom. Dock det absolut viktigaste för hållbarheten är förvaringen. En oöppnad förpackning som ligger relativt svalt håller oerhört länge (långt efter bäst före datum). En öppnad förpackning håller betydligt kortare tid och när man öppnar dom skall man bara direkt ta ut stickan och sedan stänga förpackningen igen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag har ju förvarat dom mörkt och ganska svalt. Men jag tror nog att jag ska köpa en ny i alla fall eftersom bl a Bluewing tyckte att det var konstigt att jag hade nitrit utan att ha fiskar. Det är ju nystartat mitt kar. Och jag vill va säker på att få rättvisande resultat.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          Arbetssätt...