Tall eller gran i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundraett
    • July 2014
    • 80

    Tall eller gran i akvariet.

    Hej!
    har några riktigt gamla gran- eller tallgrenar i mitt akvarium. Läste i ngn annan tråd att barrträd skulle undvikas, men någon förklaring gavs aldrig. De har legat i sedan juli, och de senaste tre veckorna har jag fått en grå hinna på ytvattnet. Vid vattenbyte får jag bort hinnan, men den är tillbaka på 12 timmar. Skulle tippa på att det finns en koppling mellan hinnan och gran/tallgrenarna.

    Är det så?

    Om inte, vad kan orsaka den grå hinnan?

    Om inte, varför bör barrträd undvikas?

    ngn som vet?

    /rikard
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ursprungligen postat av hundraett
    ...varför bör barrträd undvikas?...
    Därför att veden innehåller terpentin.

    Och det är säkert en alldeles vanlig proteinhinna du har i karet. Släng i lite endlers, de har snart sörplat i sig den!

    Kommentar

    • hundraett
      • July 2014
      • 80

      #3
      Tack mr Woods! Jag är dock så nyfiken av mig så nu undrar jag vad terpentin gör för skada? Virket är hämtat från en fjällsjö och har sannolikt legat i sjön sedan 40-talet. Har en stubbe som jag skulle vilja kasta i, men vågar inte om den nu fortfarande läcker terpentin.
      /rikard

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        det är en slags olja och olja är ju inte nyttigt i vattnet någonstans
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Nu vet jag ju inte, men jag kan gissa, och då faller gissningen på att terpener dessutom är ganska oerhört irriterande för fiskens slemhud.

          Kommentar

          • hundraett
            • July 2014
            • 80

            #6
            Sant, och då skulle ju gråhinnan kunna vara från virket, och inte bestå av protein. Nu har ju virket legat i spat i över 50 år, men det kanske läcker olja ändå?

            Kommentar

            • hundraett
              • July 2014
              • 80

              #7
              Kan och bör ju stämma!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av hundraett
                Sant, och då skulle ju gråhinnan kunna vara från virket, och inte bestå av protein. Nu har ju virket legat i spat i över 50 år, men det kanske läcker olja ändå?
                Det lär kunna läcka olja betydligt längre
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Är bara veden tillräckligt uttorkad eller urlakad fungerar både tall och gran. Finns terpener kvar är det giftigt. Jag rekommenderar ingen att pröva, men jag använder det själv. Tall från en torvmosse och en granstubbe som låg ute på ett bodtak och åldrade 5-6 år. Men det kan stämma att granstubben (eller bakterier) verkar ge en hinna på ytan ibland.

                  Kommentar

                  • hundraett
                    • July 2014
                    • 80

                    #10
                    Tack för era svar. Provar med att plocka ur grenarna så får vi se om hinnan försvinner eller inte.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...