Hur konsumerar växterna PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Hur konsumerar växterna PMDD?

    Hej,

    tänkte gå ner när det gäller vattenbyten i mitt 310-liters från 30% varje vecka till 30% varannan vecka. Jag har några guldfiskyngel i, så lasten är låg. Och jag har LITE grann tröttnat på att bära hinkar.....

    Men - ska jag ändå pytsa i en dos PMDD en gång i veckan? Kan jag räkna med att växterna konsumerar upp dosen oavsett? Eller kommer halterna av gödning och annat kemiskt jox att ackumuleras på ett oönskat sätt?

    Kör med lite extra Co2 och enkeldos PMDD.

    /Roffe
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för co2 du kör med? Sedan beror det på vilka och mängden på växterna du har?
    Du kan troligen gå ner med PMDD till halv dos i veckan istället, men se upp åt båda hållen. Dels näringsbrist, men även för mycket gödning än vad karet gör åt. Kolla tex nitrat lite då och då, samt gör även något 50% vattenbyte mellanåt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #3
      Hej,

      jag har en Sodastream-adapter med en Tunze-reaktor som håller ungefär 10mg/l. Crypto, Javaormbunke, anubias och en del flytväxter. Inte så tätt. Körde mer intensivt växtakvarium förut, men tröttnade lite på rensandet. Fast nu har mina Javaormbunkar blivit fula och jag tänkt jag skulle ha lite grönare i akvariet igen. Fast med mindre jobb

      OK, då håller jag koll på växter, alger och nitrat. Och kör nog enkeldos varje vecka, vattenbyte varannan....

      Foto lite spontant, ursäkta blänket...
      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium91.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,1 KB
ID: 2163683

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Snyggt kar det där!
        Ganska lustigt det där med Javaormbunke, antingen trivs den eller så gör den det inte. Tyvärr har jag aldrig lyckats få den att trivas, och då har jag testat med co2 och en jäkla massa ljus osv, men även tvärtom...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...