Vad skulle en död fisk göra med vattenkvaliteten på sikt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Vad skulle en död fisk göra med vattenkvaliteten på sikt?

    Jag har lyckats få in en vuxen korallplaty bakom bakgrunden (smet in i pumphålet när slangen lossnat). Den följdes åt av flera andra firrar som jag lyckats få tillbaka på rätt sida men helt plötsligt så hittar jag inte åt platyn. Till att börja med så syntes den då och då i filterhörnet men nu är den helt borta. Har plockat bort filtermaterialet och tömt bort 40 % av vattnet för att få fram den men den visar sig inte igen. Även om den skulle visa sitt lilla tryne så gäller det ju också att kunna håva upp den. Det låter ju helt sjukt och räddningsexpeditionen pågår men om jag inte lyckas få tag i den och den dör bakom bakgrunden, vad skulle det ge för effekter på vattenkvaliteten på sikt?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Normalt sett så dör fiskar lite då och då i ett kar utan att det händer nåt. Vi märker bara att det plötsligt fattas någon. Så en fisk är normalt inget problem alls. Hur stort är akvariet?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      240 liter.
      Förbannat skumt att jag inte hittar den men akvariet är ju inte direkt en möbel man flyttar fram som när barnen sumpat något bakom soffan . Håller på och experimenterar med mobilkameran för att kanske kunna lokalisera den bakom bakgrunden. Sedan återstår det ju att få tag i den men det kan ju bli ett senare problem.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Det är mer om fisken är sjuk som det kan vara bra att få bort den från vattnet så snart som möjligt. En fisk som dör naturligt blir en del av akvariets kretslopp och försvinner efter ett tag.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Normalt sett så dör fiskar lite då och då i ett kar utan att det händer nåt. Vi märker bara att det plötsligt fattas någon. Så en fisk är normalt inget problem alls. Hur stort är akvariet?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Alla vill vi ju hjälpa till
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • joyride
              • June 2014
              • 110

              #7
              Tänkte mest eftersom det kanske inte är så vanligt att fiskar hamnar i filtret

              Kommentar

              Arbetssätt...