Vad höjer pH här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Vad höjer pH här?

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1409766625.676633.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,7 KB
ID: 2185042

    Sitter hemma hos svärföräldrarna. Och där är det skumma grejor. De har ph 7 i kranen, men i karet är det över 8. Kakaduacikliderna ser klart ledsna ut och flera har dött. Ser inget konstigt som på rak arm ökar pH. Hur är det med de röda stenarna? Det finns ingen kalksten i karet och det är julasand.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad är det för vit sten som ligger i mitten? Hur som helst, det vore nog inte fel med en CO2-utrustning i karet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Nä försöker pracka på dem CO2 men de är inte intresserade. Stenen är rosa med vita inslag
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast nog tål kakaduorna ett pH på 8 så det vete sjutton om det är det. Där de inte bara för att de är för gamla - de är ju rätt kortlivade.

        Angående din fråga vet jag inget svar - jag ser inte något som höjer pH så mycket i akvariet och även om det skulle vara någon kalksten så borde det inte höja så mycket
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2881

          #5
          Finns det inget kalkhaltigt material som höjer pH så är det fotosyntesen som höjer pH. Co2-brist alltså. Detta sker i princip i alla akvarier med växter och relativt god belysning, och alltså med avsaknad av CO2-tillförsel.

          Kommentar

          • Victor.bergdahl
            • February 2007
            • 63

            #6
            Co2 och carbon tillsats båda finns i vätskeform så slipper man trycksystem


            Skickas från mobilen via Tapatalk

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Victor.bergdahl
              Co2 och carbon tillsats båda finns i vätskeform så slipper man trycksystem


              Skickas från mobilen via Tapatalk
              Visst, men det är väl i de flesta fall glutaraldehyd det rör sig om då, och det är ganska så giftigt...

              Kommentar

              • Bobby
                • March 2002
                • 351

                #8
                Vad ligger KH på i karet?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Visst, men det är väl i de flesta fall glutaraldehyd det rör sig om då, och det är ganska så giftigt...

                  "Asthma and difficulty breathing
                  Contact and/or allergic dermatitis
                  Nasal irritation
                  Sneezing
                  Wheezing
                  Burning eyes and conjunctivitis"

                  "Health effects of glutaraldehyde exposure include:

                  Short term (acute) effects: Contact with glutaraldehyde liquid and vapor can severely irritate the eyes, and at higher concentrations burns the skin. Breathing glutaraldehyde can irritate the nose, throat, and respiratory tract, causing coughing and wheezing, nausea, headaches, drowsiness, nosebleeds, and dizziness.

                  Long-term (chronic) effects: Glutaraldehyde is a sensitizer. This means some workers will become very sensitive to glutaraldehyde and have strong reactions if they are exposed to even small amounts. Workers may get sudden asthma attacks with difficult breathing, wheezing, coughing, and tightness in the chest. Prolonged exposure can cause a skin allergy and chronic eczema, and afterwards, exposure to small amounts produces severe itching and skin rashes. It has been implicated as a possible cause of occupational asthma."

                  Det är bara ett urval som kommer upp vid en googling

                  Det badar vi fisken i..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    "7 i kranen och 8 i akvariet", dvs mindre än en enhets variation, är inom felmarginalen för hemma-kit för mätning av pH, särskilt om ni har mjukt vatten. Till det kommer lite pH vingel pga att växterna använder bikarbonat.

                    Vad än kakaduorna dött av, så inte är det pH. Om växterna och alla andra fiskar mår bra är min gissning stress. Apistogrammor är fantastiskt känsliga mot stress. Erik Åhlander brukar berätta historien om Apistogramma-hanen som slutade äta och höll på att dö för att den kunde se hanen i ett annat akvarium. När Erik blockerade insynen hämtade hanen sig. Själv har jag haft en Apistogramma borelli-hona som dominerade alla borelli-hanar jag försökte para ihop henne med, så de tacklade av och dog.

                    Om du ändå vill låsa pH så det slutar vingla, lägg i kalksten. Då får du pH 7.5, stabilt och bra.

                    EDIT: Den "rosa stenen med vita inslag", ser den ut så här? I så fall är det granit, torde inte påverka pH.
                    Senast redigerad av Azur; 28 October 2014, 12:36.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...