Vattenbredningsämmnen hur länge klarar sig fiskarna utan det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Det är ju just det, jag har inget överseende och hatar stödhjul.. Jag jämför inte med norra europa..

    Tankemodell; om du är en matematikproffessor blir det ju jävligt svårt att diskutera med folk som sitter med grundskolematematik och dessutom inte aspirerar till något annat.. Du ska hela tiden ge svaren men folk skiter i att lära sig formlerna och vägrar kolla upp eventuella bieffekter av dessa..

    Helt enkelt, varför i helvete pyssla med något man är värdelös på? Även om jag tycker att det är skitkul att virka är det ju positivt om man någon gång faktiskt lyckas virka en tröja.. Slutar varje tillfälle av virkning med att man sitter insnörd med en virknål i halsen kanske man inte ska virka.. Har du haft ihjäl 4 hundar kanske du inte ska köpa en ny osv..
    Nåväl nu kan man faktiskt sköta ett akvarium utan att vara professor.
    Sedan tycker jag inte att man skall ha hundar i akvarie
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #17
      Hahaha.. Nej, inte du.. Men har man hängt på forum länge vet att många egentligen inte har något intresse i själva akvaristiken utan vill att fiskarna ska prestera utan att de själva gör det.. För varje person som har ett svar är det någon som lärt sig något, om du alltid befinner dig på "fel" sida av frågan kanske helt enkelt akvarier inte är för dig.. Som sagt finns det ju alltid en lärlingsperiod och alla behöver inte vinna discus-championat men lite pluggande och vilja att lära måste ju finnas..

      folk brukar alltid reagera när jag jämför med pälsdjur men mina fiskar har ungefär samma storlek och intelligens som dessa så det blir naturligt för mig..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nåväl nu kan man faktiskt sköta ett akvarium utan att vara professor.
        Sedan tycker jag inte att man skall ha hundar i akvarie
        Vilken liten haka du fick.. Min sticker som alltid långt ut..

        jag tycker inte man ska ha fiskar om man inte kan sköta dem
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #19
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          folk brukar alltid reagera när jag jämför med pälsdjur men mina fiskar har ungefär samma storlek och intelligens som dessa så det blir naturligt för mig..
          På tal om att ha kunskaper var det ....

          Har du mera stöd för det påståendet än självsuggestion?

          Tobbe


          Självsuggestion – Wikipedia

          sv.wikipedia.org/wiki/Självsuggestion




          Självsuggestion (autosuggestion) är en teknik, liknande självhypnos, som används för att intala sig själv saker.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #20
            håller lite med kjell , man kan sköta akvarium utan att vara professor ,

            tankte på att jag "randomly"började med akvariet efter att ej ha rört ett på 15 år ,

            Håller med dig om att "kan man ej sköta ett akvarie så ska man ej ha det " men , om man sköter sitt akvarie och ändå ha frågor som tex lite jobbigare när man måste medicinera och tänka på vattenbrednings ämne samtidigt och att ej byta för mycket vatten för att inte förstöra balansen i akvariet så är det ju lättare med "stödhjul" som du hatar och fråga någon som tex Kjell eller någon annan på forumet som faktiskt kan om just såna frågor så är det ju bäst och fråga dem än att leka professor själv med alla ämnen som alla butiker som rekommenderar dem .

            Sen har jag ju inte varit lat eller liknande med mitt akvarie som gjort att jag fått vita prick som ledde till denna situationen utan att jag helt enkelt antingen fick det från någon butik (skyller ej från mig här utan jag handlar från väldigt många olika butiker ) eller så var det under varma sommardagarna när jag försökte sänka temperaturen som gjorde att jag satte igång det.

            Ska man sen tänka att folk som inte kan ska inte göra , nu menar jag inte att folk ska gå runt o sätta in paroon malar i 100 liters o skylla på att dem ej kunde , men om man aldrig frågar , går in forums o kollar o håller sig aktiv så kommer det aldrig komma in nya /fler folk i hobbyn och kommer dö ut för eller senare när alla som håller på med det tröttnar tillslut . Har sett väldigt många som har 0 intresse i fiskar eller akvarie som köpt det åt sina barn (Speciellt på forums som Ifokus etc) som går in o frågar om i princip allt vilka fiskar som går ihop etc etc , tycker ej det är något fel med det och väldigt många av oss har ju börjat på samma sätt , nu hade jag ej turen o ha eget akvarie när jag var yngre men fick hjälpa till i pappas som gjorde att jag än idag tycker om fiskar.

            Vet att många av dem akvarie som folk köper åt sina barn slutar illa på grund av ett eller annat men många andra slutar fint med flera hundra liters akvarie i hemmet och massa välskötta fiskar.
            Senast redigerad av blaze1337; 04 September 2014, 17:18.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Ursprungligen postat av blaze1337
              håller lite med kjell , man kan sköta akvarium utan att vara professor ,

              tankte på att jag "randomly"började med akvariet efter att ej ha rört ett på 15 år ,

              Håller med dig om att "kan man ej sköta ett akvarie så ska man ej ha det " men , om man sköter sitt akvarie och ändå ha frågor som tex lite jobbigare när man måste medicinera och tänka på vattenbrednings ämne samtidigt och att ej byta för mycket vatten för att inte förstöra balansen i akvariet så är det ju lättare med "stödhjul" som du hatar och fråga någon som tex Kjell eller någon annan på forumet som faktiskt kan om just såna frågor så är det ju bäst och fråga dem än att leka professor själv med alla ämnen som alla butiker som rekommenderar dem .

              Sen har jag ju inte varit lat eller liknande med mitt akvarie som gjort att jag fått vita prick som ledde till denna situationen utan att jag helt enkelt antingen fick det från någon butik (skyller ej från mig här utan jag handlar från väldigt många olika butiker ) eller så var det under varma sommardagarna när jag försökte sänka temperaturen som gjorde att jag satte igång det.

              Ska man sen tänka att folk som inte kan ska inte göra , nu menar jag inte att folk ska gå runt o sätta in paroon malar i 100 liters o skylla på att dem ej kunde , men om man aldrig frågar , går in forums o kollar o håller sig aktiv så kommer det aldrig komma in nya /fler folk i hobbyn och kommer dö ut för eller senare när alla som håller på med det tröttnar tillslut . Har sett väldigt många som har 0 intresse i fiskar eller akvarie som köpt det åt sina barn (Speciellt på forums som Ifokus etc) som går in o frågar om i princip allt vilka fiskar som går ihop etc etc , tycker ej det är något fel med det och väldigt många av oss har ju börjat på samma sätt , nu hade jag ej turen o ha eget akvarie när jag var yngre men fick hjälpa till i pappas som gjorde att jag än idag tycker om fiskar.

              Vet att många av dem akvarie som folk köper åt sina barn slutar illa på grund av ett eller annat men många andra slutar fint med flera hundra liters akvarie i hemmet och massa välskötta fiskar.

              absolut, och mitt inlägg var inte på något sätt riktat till dig jag tycker du skött det kanon av det jag läst.. Men det är en inställningsfråga som är generell.. Det var bara otur att inlägget hamnade i din tråd.. Ber om ursäkt om du tog åt dig..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #22
                nejdå ingen fara , tog inte åt mig vill bara inte fler som har frågor o ställa ska sluta ställa dem , kommer bara leda till att när folk söker på den frågan ej kommer komma in i detta forumet och vi kommer bli färre och färre medlemmar , vet att säkert under dem 4 åren du varit är så har du säkert läst en hel del galna frågor men såna får man ignorera och hålla sig till dem som försöker komma in i det , ju fler vi blir som har samma hobby desto roligare /bättre det blir för alla

                Supply and demand

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  På tal om att ha kunskaper var det ....

                  Har du mera stöd för det påståendet än självsuggestion?

                  Tobbe


                  Självsuggestion – Wikipedia

                  sv.wikipedia.org/wiki/Självsuggestion



                  Självsuggestion (autosuggestion) är en teknik, liknande självhypnos, som används för att intala sig själv saker.
                  jag låter det där passera för husfridens skull.. Efter att ha träffat kjell och många andra här vill jag inte dra igång något av ren respekt då jag kommer ihåg hur det slutade senast..



                  nästa gång du bara vill dryga så skicka ett pm istället..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #24
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    nejdå ingen fara , tog inte åt mig vill bara inte fler som har frågor o ställa ska sluta ställa dem , kommer bara leda till att när folk söker på den frågan ej kommer komma in i detta forumet och vi kommer bli färre och färre medlemmar , vet att säkert under dem 4 åren du varit är så har du säkert läst en hel del galna frågor men såna får man ignorera och hålla sig till dem som försöker komma in i det , ju fler vi blir som har samma hobby desto roligare /bättre det blir för alla

                    Supply and demand
                    Det finns inga dumma frågor, däremot finns det folk som varken är intresserade eller kapabla att ta in och använda svaren..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #25
                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      jag låter det där passera för husfridens skull.. Efter att ha träffat kjell och många andra här vill jag inte dra igång något av ren respekt då jag kommer ihåg hur det slutade senast..



                      nästa gång du bara vill dryga så skicka ett pm istället..
                      Haha perfekt svar tack för att du ej startade något

                      Kommentar

                      Arbetssätt...