Vattenbredningsämmnen hur länge klarar sig fiskarna utan det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Vattenbredningsämmnen hur länge klarar sig fiskarna utan det?

    Hej ,

    jag har haft vita prick i mitt akvarie så jag har ej använt vattenbredning senaste gångerna jag bytt vatten, frågan är hur länge klarar sig fiskarna såhär? och när ska jag börja använda det igen? Vita prick är nu helt borta och jag kör med ektozon för att skydda dem från att få det igen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Normalt sett (om man inte har en egen brunn, kloramin i kranvattnet eller sköter akvariet lite dåligt) så behöver man inte använda något vattenberedningsmedel alls.
    Varför Ektozon skulle skydda dem från att få vita prick förstår jag inte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Normalt sett (om man inte har en egen brunn, kloramin i kranvattnet eller sköter akvariet lite dåligt) så behöver man inte använda något vattenberedningsmedel alls.
      Varför Ektozon skulle skydda dem från att få vita prick förstår jag inte.
      Ok nej har inte egen brunn , bor i stan i malmö så jag behöver alltså inte vara orolig med att jag inte använt vattenbredningsmedel?

      Ektozon eller vad det hette står på paketet skulle vara förebyggande mot vita prick enligt en som jobbade i akvariebutiken , det är någon form av salt enligt honom i den som är ok för akvarier , Men det stämmer inte altlså?


      Tack för svaren Kjell!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av blaze1337
        Ok nej har inte egen brunn , bor i stan i malmö så jag behöver alltså inte vara orolig med att jag inte använt vattenbredningsmedel?
        Jag har för mig att de har börjat använda kloramin i kranvattnet i Malmö (och då bör man alltid använda någon forma av vattenberedningsmedel som neutraliserar kloramin) - gå på ett möte med Malmö Akvarieförening (en fantastiskt bra akvarieförening) och kolla med medlemmarna där för de vet besked

        Ektozon eller vad det hette står på paketet skulle vara förebyggande mot vita prick enligt en som jobbade i akvariebutiken , det är någon form av salt enligt honom i den som är ok för akvarier , Men det stämmer inte altlså?
        det anser i alal fall inte jag
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag har för mig att de har börjat använda kloramin i kranvattnet i Malmö (och då bör man alltid använda någon forma av vattenberedningsmedel som neutraliserar kloramin) - gå på ett möte med Malmö Akvarieförening (en fantastiskt bra akvarieförening) och kolla med medlemmarna där för de vet besked


          det anser i alal fall inte jag
          Okej , tack för alla svar , hjälper det inte mot det så är det inte lönt o ha i skit , ju mindre man kastar in akvariet desto bättre tycker jag

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Ektozon ärnog den största kassakon inom akvarievärlden. En produkt där salt är den aktiva ingrediensen som säljs för 6-700kr/kg när salt kostar (högt räknat) 10kr/kg....
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Använd så lite kemikalier och vattenberedningsproduker som möjligt....
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av KristianE
                Ektozon ärnog den största kassakon inom akvarievärlden. En produkt där salt är den aktiva ingrediensen som säljs för 6-700kr/kg när salt kostar (högt räknat) 10kr/kg....
                Vet inte riktigt vad du menar med akvarievärlden - det är ju liksom inte affärerna som står och blandar ihop det och tillverkningskostanden (det är ju inte bara salt som ingår i Ektozon) satt i relation försäljningspriset är säkert inte högre för denna produkt än för vilket läkemedel som helst som säljs i alla apotek landet runt.

                Frågan är väl snarare - varför använda något som inte behövs och det gäller såväl för konstgjort salt som för vanligt salt.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 September 2014, 11:06.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av henrikl
                  Använd så lite kemikalier och vattenberedningsproduker som möjligt....
                  Håller med - men kom ihåg att de flesta preparat absolut inte är en bluff utan fyller en funktion. T.ex. bakteriekulturerna har gjort att betydligt färre idag har samma uppstartsproblem än vad nybörjarna hade på åttiotalet.
                  Det viktiga är att sätta sig in i deras funktion och därför använda dem när de behövs och inte av slentrian.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    #10
                    Jag använder flytande filtermedia vid varje vattenbyten och har inte märkt några som helst förbättringar eller försämringar. Just därför så fortsätter jag med detta.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Jag tycker att man ska lära sig den grundläggande vattenkemin och framförallt vad tillsatserna gör innan man ens funderar på att hälla ner något skit i karet.. Vi har bland det bästa vattnet i världen och behöver inte samma skit som andra länder.. Personalen på djuraffären vet ofta inte ett skit och försöker bara sälja (inte av elakhet men det kallas butikssäljare av ett skäl) på en så mycket som möjligt.. Snacka hellre med någon som har koll..

                      problemet på forum är ju att man ofta får ett råd men inte förstår varför..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Jag tycker att man ska lära sig den grundläggande vattenkemin och framförallt vad tillsatserna gör innan man ens funderar på att hälla ner något skit i karet.. Vi har bland det bästa vattnet i världen och behöver inte samma skit som andra länder.. Personalen på djuraffären vet ofta inte ett skit och försöker bara sälja (inte av elakhet men det kallas butikssäljare av ett skäl) på en så mycket som möjligt.. Snacka hellre med någon som har koll..

                        problemet på forum är ju att man ofta får ett råd men inte förstår varför..
                        Jag håller som sagt med om att man skall sätta sig i vad det är för vattenpreparat och varför man behöver dom.

                        Sedan håller jag absolut inte med om att kranvattnet i Sverige skulle vara bland de bästa akvarievattnen i världen för så är det absolut inte. Tvärtom vill jag nog påstå att vatnet här är sämre som akvarievatten än i de flesta andra länder i norra Europa. Kombinationen med ett väldigt högt pH och ett väldigt lågt KH är definitivt inte bra, Sverige är ett av de länder där kloramin är vanligast etc.

                        Problemet är också att många inte sätter sig in i skötseln och t.ex. slarvar med vattenbyten och råden i affären är blir därför ofta att ge kunden både hängslen och livrem (dvs en slarvmarginal) för att de skall klara sina akvarier.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #13
                          Jag för min del gillar hängslen och livrem.
                          Visst har vi utmärkt vatten hör i landet (med reservation för vad Kjell skriver) men det händer även bland eliten att det blir fel. Det kan vara allt från läckande rör till överdoseringar i reningsverk som påverkar det vatten vi får ut i kranen. Även om risken är liten så vill jag för min del så gått det går försäkra mig om att vattnet jag kör ner i akvariet är ok. Min lösning (den enda realistiska med mina förutsättningar) är att tillsätta flytande filtermedia ( förnärvarande EasyLife som är det enda märke jag hittat på 5l dunk ) som om hälften av vad de påstår att det skall klara av ger mig den trygghet jag känner att jag har behov av.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag håller som sagt med om att man skall sätta sig i vad det är för vattenpreparat och varför man behöver dom.

                            Sedan håller jag absolut inte med om att kranvattnet i Sverige skulle vara bland de bästa akvarievattnen i världen för så är det absolut inte. Tvärtom vill jag nog påstå att vatnet här är sämre som akvarievatten än i de flesta andra länder i norra Europa. Kombinationen med ett väldigt högt pH och ett väldigt lågt KH är definitivt inte bra, Sverige är ett av de länder där kloramin är vanligast etc.

                            Problemet är också att många inte sätter sig in i skötseln och t.ex. slarvar med vattenbyten och råden i affären är blir därför ofta att ge kunden både hängslen och livrem (dvs en slarvmarginal) för att de skall klara sina akvarier.
                            Det är ju just det, jag har inget överseende och hatar stödhjul.. Jag jämför inte med norra europa..

                            Tankemodell; om du är en matematikproffessor blir det ju jävligt svårt att diskutera med folk som sitter med grundskolematematik och dessutom inte aspirerar till något annat.. Du ska hela tiden ge svaren men folk skiter i att lära sig formlerna och vägrar kolla upp eventuella bieffekter av dessa..

                            Helt enkelt, varför i helvete pyssla med något man är värdelös på? Även om jag tycker att det är skitkul att virka är det ju positivt om man någon gång faktiskt lyckas virka en tröja.. Slutar varje tillfälle av virkning med att man sitter insnörd med en virknål i halsen kanske man inte ska virka.. Har du haft ihjäl 4 hundar kanske du inte ska köpa en ny osv..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #15
                              hahaha förlåt men vad har hänt här , ha ihjäl 4 hundar o annat? hade ihjäl en tetra med vitaprick jag fick av någon butik eller ev vattenbyte som sänkte tempraturen , Bäst o fråga hur/vad man ska kan göra av dem som kan än att göra och som du säger döda 4 hundar ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...