co2 tillföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    co2 tillföring

    jag har tänkt att tillföra co2 enligt http://akvarieguiden.nu under artiklar - bygg din egen co2anläggning.
    jag har kh ca 2 och ph 7,5-8 som jag ska sänka m hjälp av torv i ett ytterfilter men iaf till frågan kan jag tillföra co2 med den kh-halten jag har nu eller måste den höjas föratt ph fall inte ska uppstå?
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Jag tror att jag har KH 3 och har kört med mäsk...nu fungerar inte den för att silikonet har släppt runt slangen så det är inte tätt. Men det har fungerat utan problem tycker jag
    Mvh Anders

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      Du kan inte tillföra CO2 utan att sänka pH - om du inte samtidigt höjer KH för att ta ut pH-sänkningen som uppstår.
      Frågan är varför du skall sänka pH med torv om du är rädd för att pH skall sjunka när du tillför CO2? Varför inte helt enkelt sänka pH med CO2 och vara glad?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag håller med föregående talare. Med torv i karet så kan man inte räkna ut co2 halten i karet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • sammo
          • February 2003
          • 204

          #5
          Jag har guramis som trivs bättre i lågt ph(ca65) om jag får ett ph fall av co2 tillförseln så går det väl för fort så fiskarna kan ta skada. annars är ph sänkningen bara positiv. är KH halten högre(vet inte var gränsen går) så minskar risken risken för fallet o det är den gränsen jag är ut efter
          / sammo

          100L - växt m regnbåg & malar

          Min Zoon

          Kommentar

          • skr
            • December 2002
            • 267

            #6
            Jag har KH på 2-3 och trycker i CO2 som bara den. Har ändå svårt att få pH att sjunka under 7,0. Det finns många som "predikar" att KH skall ligga över 4, annars blir pH instabilt, men själv har jag inte märkt av något sånt. Den här killen (som borde veta vad han talar om) säger också emot, och menar att relationen mellan CO2, pH och KH är konstant oavsett vilket KH man har (förutsatt att det inte finns andra buffertsystem i vattnet):
            http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
            Om du har ett KH på 2 och trycker i CO2 så att pH blir 6,5 kommer du att ha ca 19 ppm CO2, vilket är nära nog optimalt. Om du filtrerar över torv kan du dock inte räkna så längre.

            Kommentar

            Arbetssätt...