Vad gör man med filter under tiden man medicinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Vad gör man med filter under tiden man medicinera?

    Jag har fått vita prick sjukan och fick ta ut mina 2 större malar då den hade vita prickar. Jag ger dessa medicin (Punktrol) i ett 60 L akvarium som jag fick sticka ut och köpa. Jag medicinera också mitt 450 L akvarium med alla övriga fiskar och jag fick ta ut filtret innan jag började så jag undra hur ska jag uppbevara filtret under tiden jag medicinera? Jag har det i 2 st spannar fulla med vatten (kranvatten) och det är inget problem för mig att ha dem där men jag undra hur länge bakteriekulturen klara sig i rumstemperatur och utan cirkulation eller om det ska uppbevaras på något annat sätt.

    Enligt instruktionen till medicinen så är det 16 dagar som jag ska medicinera (1: de dagen, 3: dje dagen, 5:te dagen och 15: de dagen).
    Senast redigerad av Webo; 29 August 2014, 22:27.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Webo
    Jag har fått vita prick sjukan och fick ta ut mina 2 större malar då den hade vita prickar. Jag ger dessa medicin (Punktrol) i ett 60 L akvarium som jag fick sticka ut och köpa. Jag medicinera också mitt 450 L akvarium med alla övriga fiskar och jag fick ta ut filtret innan jag började så jag undra hur ska jag uppbevara filtret under tiden jag medicinera? Jag har det i 2 st spannar fulla med vatten (kranvatten) och det är inget problem för mig att ha dem där men jag undra hur länge bakteriekulturen klara sig i rumstemperatur och utan cirkulation eller om det ska uppbevaras på något annat sätt.

    Enligt instruktionen till medicinen så är det 16 dagar som jag ska medicinera (1: de dagen, 3: dje dagen, 5:te dagen och 15: de dagen).
    Är pumpen avstängd? I så fall klarar de flesta nyttobakterier sällan mer tid än 1-2 dygn.
    I så fall skölj ur filtret innan det placeras tillbaka.

    Sedan förstår jag inte riktigt varför du flyttade malarna?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är pumpen avstängd? I så fall klarar de flesta nyttobakterier sällan mer tid än 1-2 dygn.
      I så fall skölj ur filtret innan det placeras tillbaka.
      Ja där finns ingen pumpar i spannarna med vatten. Jag har satt i filtrematerialet igen nu.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sedan förstår jag inte riktigt varför du flyttade malarna?
      Okunskap och nybörjare. Jag hade läst att det smittar och att man skulle ta ut de som visade symptom så de inte skulle smitta andra. Ska dock flytta tillbaka dem igen.

      Fick svar på nedan fråga i en annan tråd:
      Hur länge ska man medicinera? Räcker det med 50% vattenbyte efter medicineringen är klar eller ska man byta mera?
      Senast redigerad av Webo; 30 August 2014, 09:11.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Webo
        Okunskap och nybörjare. Jag hade läst att det smittar och att man skulle ta ut de som visade symptom så de inte skulle smitta andra.
        Ja det är en ju en bra idé för de flesta andra sjukdomar - dock funkar det som sagt inte för vita prick. Har en fisk vita prick så är de flesta andra redan smittade.

        Hur länge ska man medicinera?
        Som sagt - följ instruktionen.

        Räcker det med 50% vattenbyte efter medicineringen är klar eller ska man byta mera
        Det räcker
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Tack för svaret.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...