Hur säkerställa syrerikt vatten trots värme utan att ha det strömt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur säkerställa syrerikt vatten trots värme utan att ha det strömt?

    I mitt Diskuskar kan värmen i vattnet pendla mellan som lägst 27 och upp till 30 grader under sommaren. Jag har ju en mängd bottenlevande fiskar i karet såsom Panaqolus, Panaque och många Corydoras.
    När min doppvärmare fick fnatt tidigare och tempen peakade på +35 så dog nästan 20 Corydoras, troligen av syrebrist.
    Ett sätt att få fart på vattnet är ju att förutom de 2 filter jag har som skapar en 8 i cirkulation i vattnet köra med en streamer för att skapa vattenrörelse längre ner i karet där alla rötter och växter successivt bromsar vattenrörelsen. Problemet med streamer är att det blir nästan lite strömt och det märks på Diskusarna att de inte är bekväma med det.
    Det jag vill åt är att få mer rörelse på vattnet alldeles nere vid botten utan att det blir strömt.
    Kan t.ex. hur fult det än är räcka att ha en lång pimpsten längs botten baktill som skapar en uppåtgående rörelse?
    Finns andra idéer som kan fungera bra?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ok inga svar. Då svarar jag själv: ja du, det där med en längre pimpsten bak det kan allt fungera riktigt bra. Annars så kan lösningen vara att byta ut ditt strilrör på vänster sida och rikta en stråle mot rötterna närmast så kan du nog få ner vattenrörelsen mot botten. Du får helt enkelt experimentera lite. Tänk inte så mycket. Kör på istället!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack Johnny för snabbt svar. Så ska jag göra.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Själv är bästa dräng ibland .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Hämtar inte Corydoras luft vid ytan? Dålig på pansarmalar, men det är ett minne jag har att dom sticker upp till vattenytan emellanåt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det bästa är ju förstås att byta vatten lite oftare och då såklart använda kallvatten. Sedan är det förstås riskabelt med en termostat.
            När du ökar cirkulationen som du gör så drivs ju också CO2 ut men det gör kanske inte något
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Led ut vattnet ur karet upp på en plåt eller något.. Syresättning och kylning på samma gång.. Räcker med en 500-1000l pump.. Rörelsen och plåtens vilja att hålla rumstemp (stor yta som exponeras på undersidan) kommer att hålla en bra temp eftersom natttempen jobbar för dig på ett helt annat sätt då.. är det riktigt varmt kan man ju rikta en fläkt mot plåten..

              Visserligen inte det vackraste men bättre än död fisk samt billigt och lätt..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Pansarmalar snappar luft och kan tillgodogöra sig syre via tarmandning. Fast det innebär inte att de klarar vad som helst.

                Pimpstenen förstår jag inte, på vad sätt skapar den rörelse i vattnet?

                Varmt vatten löser mindre syre. Det går det inte att göra nåt åt. Det man kan göra är då att antingen sänka temperaturen eller att säkra att vattnet är så syremättat som det går.

                För att sänka temperaturen får man ju först och främst se till att inte doppvärmare skenar, är det varmt kan man dra ur den och man kan också ha så liten som möjligt eller dela på flera små. Annars är det ett alternativ att öka avdunstningen, väck med täckglas, öka cirkulationen i ytan, sätt dit en fläkt. Man får fylla på vatten men det sänker temperaturen märkbart.

                Vill man gardera syre till botten utan att få brutal cirkulation är genomluftning ett bra alternativ. Det gör det som man vill, tillför syre och rör om vattenskikten på ett försiktigt sätt. Är man bekymrad för syrebrist och fisken är dyrbar är det inget att fundera på, det är enklaste sättet att gardera sig på. Visserligen kan man driva ur koldioxid också men det är det svårt att undvika om man vill ha ner mer syre. Och har man diskus mm så är det väl troligt att man prioriterar fisken framför växterna om man måste välja.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert

                  Vill man gardera syre till botten utan att få brutal cirkulation är genomluftning ett bra alternativ. Det gör det som man vill, tillför syre och rör om vattenskikten på ett försiktigt sätt. .
                  Vad innebär genomluftning? (Nytt ord inom akvaristiken för mig. ) Hur får man till det?
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Tack för input. Det är ju faktiskt lite trevligare och sundare att prata med andra inte med sig själv
                    Flera goda vinklingar. Tack för att ni tar er tid.
                    Märker att Corydoras liksom piggnar till neråt 27-28 grader och blir lojare över denna temp. Tror att det inte är temperaturen i sig som är problemet utan att syrenivåerna sjunker och att de blir lite loja då. Önskar därför leta lite lösningar som kan fungera bättre för dem. Streamer gör att de vaknar till direkt men Diskusarna trivs inte alls.
                    Likan: Sedan när jag skriver genomluftning så är det bara ett gammalt uttryck för att pumpa in luft i karet via en pimp/ trästen eller liknande. Luftbubblornas stigande tar då med sig en del vatten uppåt och man får då en viss vattenrörelse av detta. Däremot vädras ju Co2 ut i högre grad. Så jag är bekant med bristerna med luftpumpen och ville gärna spåna idéer.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      ( Nu var det ju Bygert som skrev det ordet. ) Men jag tackar såklart för förklaringen.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • BengtO
                        • May 2005
                        • 216

                        #12
                        Är det bara syret du vill åt skaffar du en oxidator

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Frågan handlade iofs om syret vid högre temperaturer men egentligen mera hur jag ska kunna minska risken att det blir syrefria zoner om det blir extra varmt i karet. Satt och spånade för mig själv och ville ha lite syresättning av tankebanorna primärt, vilket jag också fick.
                          Har aldrig hört om Oxidator. Vad är det?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Om du menar en Oxydator från Söchting, så tror jag den inte är något för mig då vad jag förstår den egentligen är en ganska enkel konstruktion som drivs med Väteperoxid.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Söchtings oxydatorer har ju funnits hur länge som helst, ja nästa i alla fall. I slutet av 80 -talet och i början av 90-talet var det en livfull diskussion om oxydatorerna i Ciklidbladet.

                              Några artiklar









                              Så läs och håll till godo. Även om jag inte minns det så var tydligen även jag själv inblandad i debatten på den "gamla goda tiden".
                              Är det förövrigt inte fantastiskt - det tog mig nu några minuter att hitta ett antal bra artiklar i ämnet varav de flesta skrevs för mer än 2 år sedan. Idag skrivs det mesta på facebook och där kan man fan i mig inte ens hitta vad som skrevs för 20 minuter sedan

                              Jag har själv aldrig använt dessa oxydatorer så jag har ingen egen erfarenhet, men de finns fortfarande på marknaden och de ser ta mig tusen likadana ut som när de en gång introducerades och man ser dem fortfarande på mässor (såg dom på Interzoomässan i maj) så uppenbarligen fungerar dom, men är säkerligen inte så fantastiskt som reklamen säger för då hade de varit populärare idag.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...