Seneye mätinstrument

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Seneye mätinstrument

    Mäter just nu Nitrit och Nitrat värden i mitt akvarium varje dag samt PH före och efter ett vattenbyte (vilket jag gör två ggr per vecka, 30%). För dessa mätningar använder jag JBLs dropptester. Har dock letat efter någon form av instrument för att slippa dessa kemilådor (plus att jag älskar prylar ). Har inte hittat något förrän jag idag dök på Seneye. Någon som har någon erfarenhet från dessa? Verkar mäta PH, temperatur samt Nitrat dock inte Nitrit?
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det finns en tråd om det här:

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Tack Swetrot
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        När man läser lite mer om Seneye så blir det ju tydligt att man måste ha en PC uppkopplad till den hela tiden för att få över värdena till internet. Om man som jag använder mac så blir det ju lite värdelöst. Om man däremot skaffar deras webserver som med koppling till wifi kostart nästan 200 euro så behövs ingen datoruppkoppling utan värdena från Seneye går direkt till webben och kan sedan tittas på i valfri smartphone, platta, pc/mac. Så även om man tycker 599:-är billigt så tillkommer 1800:- om du nu inte råkar ha en överbliven pc som är igång i närheten av akvariet.
        Men jag tror detta gäller all typ av datorisering av mätningen. Gissar att denna lösning trots allt är bra mycket billigare än andra former av akvariedatorer som kan hittas på nätet, ofta på saltvattenssidor.
        Så har man 2500:- liggande och skräpar är det väl bara att slå till. Jag löser det helt via GTUN när jag är ledig.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          När man läser lite mer om Seneye så blir det ju tydligt att man måste ha en PC uppkopplad till den hela tiden för att få över värdena till internet. Om man som jag använder mac så blir det ju lite värdelöst. Om man däremot skaffar deras webserver som med koppling till wifi kostart nästan 200 euro så behövs ingen datoruppkoppling utan värdena från Seneye går direkt till webben och kan sedan tittas på i valfri smartphone, platta, pc/mac. Så även om man tycker 599:-är billigt så tillkommer 1800:- om du nu inte råkar ha en överbliven pc som är igång i närheten av akvariet.
          Men jag tror detta gäller all typ av datorisering av mätningen. Gissar att denna lösning trots allt är bra mycket billigare än andra former av akvariedatorer som kan hittas på nätet, ofta på saltvattenssidor.
          Så har man 2500:- liggande och skräpar är det väl bara att slå till. Jag löser det helt via GTUN när jag är ledig.
          Tror mig dock förstå att den lagrar mätningar så om man pluggar USB till en strömkälla som typ en iphone laddare så kan man tömma den för data tex en ggr per dygn genom att koppla den till en dator?

          Om den bara finns till PC och inte till Mac så är det ett rejält minus, lämnade PC världen bakom mig för många år sedan.

          Vad mäter den egentligen? Nitrit med inte Nitrat? PH fast med någon form av tillsats som måste fyllas på efter ett antal mätningar?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #6
            Seneye mätinstrument

            Det stämmer att den lagrar värden så länge den är ansluten till en strömkälla, dessa laddas sedan upp till servrarna när den ansluts till internet igen. Seneye mäter pH och NH3 (ammoniak) när man har en mätbricka (Seneye slide) i dosan, brickorna räcker 30 dagar. Utöver att den med en bricka kan mäta pH och NH3 så kommer servrarna att under de 30 dagar en bricka är aktiv att skicka sms och mail för att varna om något mätvärde går utanför de gränsvärden som är satta för resp. Seneye. Övriga värden som man kan se för sitt akvarium är O2 och NH4 men dessa är framräknade värden då de beror på temp., pH och NH3. Seneye ger även mätvärden för ljuset men detta har jag personligen inte funderat så mycket på i vilket fall ges värden för PAR, LUX, KELVIN.
            Som någon tidigare skrivit så bör man nog justera pH och temp om man är ute efter exakta värden detta har jag sett när jag byter slide och pH direkt ändrar sig men är man som jag mest ute efter att se och hålla koll på förändringar så tror jag inte att man behöver göra någon justering.
            Senast redigerad av JonasHol; 17 August 2014, 22:37.

            Kommentar

            • JonasHol
              • July 2010
              • 226

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408311317.148935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,3 KB
ID: 2162841

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408311342.823672.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,4 KB
ID: 2162842

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Tack JonasHol. Vet du om det finns stöd för Mac?
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    #10
                    På Seneye.com har de ganska bra förklaringar mm som jag rekommenderar om man är intresserad av en Seneye. Den webbserver som Bluewing nämner är helt nysläpp närmare bestämt i fredags. Onödigt dyr tycker jag personligen så jag fortsätter med min egna lösning. Jag använder en gammal överbliven bärbar 13" (dator) som för första gången faktiskt klarar av att köra ett program. Dator placerades i omedelbar närhet av akvariet och laddar upp mätvärden över mitt trådlösa nätverk. En dator med samma kapacitet bör man kunna hitta för någon hundring om de rent utav inte slänger den efter en.

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #11
                      Vad jag set så finns inget stöd för Mac

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #12
                        Kanon, tack för snabba och utförliga svar. Lutar definitivt åt en investering av denna pryl.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #13
                          Så lite, bara kul att kunna hjälpa. Om du skall handla så är det fortfarande billigast att köpa själva dosan på zoo.se de har den fortfarande för 599. Slides köper du från Seneye.com och som oftast är storpack billigare än enstaka.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Otroligt informativt Jonas Är själv nästan motiverad till inköp faktiskt. Är ju fisk för kanske minst 12000:- i karet. Så har man ett system som varnar om det blir fel temp, karet börjar läcka etc. etc. så kan man ju se det som ett sätt att skydda de investeringar man gjort och att säkerställa att fiskarna mår bra. Semestern skulle ju bli rejält lugnare om jag kunde hålla daglig koll på hur det fungerar i karet. En vattenläcka som via Seneye ger en varning i tid för sjunkande vattennivå i karet i är ju inte heller fel.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #15
                              Ingår det en första uppsättning slides i grundpaketet eller behöver jag beställa dessa separat även nu första gången? Vet du hur lång USB kabeln är?


                              Skickat från min iPad med Tapatalk
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...