Problem med vattnet ,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #16
    Du behöva kanske sätta en fläkt som blåser på vattnet för att inte få så hög temperatur.

    Jag hade vitaprickasjukan och jag saltade rejält i 2 dagar och sedan halva dosen dag 3 med vatten byte varje dag. Dag 4 byte jag vatten 1/3 vatten 3 gångar (jag rensade även stenarna, då där fanns mycket salt i dessa, vid att använda munstycke för det). Sedan dess har det varit ok igen. Jag fick dock också fixa fläktar så temperaturen inte gick upp hela tiden.

    Dock är jag nybörjare men jag följde rådet jag fick från ettfettbranamn. jag använde inga mediciner. Sedan var det en stor och en liten mindre silverhaj som var sjuka hos mig och det kanske också spelar någon roll. Jag hade bara 4 silverhajar och 4 små malar i mitt akvarium. Jag säger inte att det är så du ska göra utan bara att jag fick bort det vid att göra så. Mitt akvarium var nystartat och det spelar säkert också någon roll. Det är ju kanske inte bästa lösningen för ditt akvarium då du har andra fiskar osv.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #17
      Ursprungligen postat av Webo
      Du behöva kanske sätta en fläkt som blåser på vattnet för att inte få så hög temperatur.

      Jag hade vitaprickasjukan och jag saltade rejält i 2 dagar och sedan halva dosen dag 3 med vatten byte varje dag. Dag 4 byte jag vatten 1/3 vatten 3 gångar (jag rensade även stenarna, då där fanns mycket salt i dessa, vid att använda munstycke för det). Sedan dess har det varit ok igen. Jag fick dock också fixa fläktar så temperaturen inte gick upp hela tiden.

      Dock är jag nybörjare men jag följde rådet jag fick från ettfettbranamn. jag använde inga mediciner. Sedan var det en stor och en liten mindre silverhaj som var sjuka hos mig och det kanske också spelar någon roll. Jag hade bara 4 silverhajar och 4 små malar i mitt akvarium. Jag säger inte att det är så du ska göra utan bara att jag fick bort det vid att göra så. Mitt akvarium var nystartat och det spelar säkert också någon roll. Det är ju kanske inte bästa lösningen för ditt akvarium då du har andra fiskar osv.
      hur mycket är rejält saltande i 2 dagar? och hur mycket bytte du vatten varje dag så jag vet? kanske jag som är mesig med saltet hällt i kanske 8 matskedar för 240 liters kar ..

      dem jag är mest räd om i akvariet är ju malarna , om dem tål saltet får det bli salt


      förresten när du byttevatten varje dag hade du i något i vattnet eller var det bara kranvatten utan något annat förutom salt?

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        Jag hade 2 kg salt till mitt 240 l. Ja Aquasafe hade jag i för att få bort klor. Det tog jag i förat och väntade 1 tim och sen i med saltet. 2 dagar med 2 kg och 3je dagen 1 kg salt och dessa e dagar helt vatten byte. 4e dagen byte 1/3 del vatten 3 gånga om dagen och 5e dagen 1 helt vattenbyte. Men som sagt så hade jag bara 2 utav 4 silverhajar som var sjuka medan de 4 små malar inte hade problem och mitt var nystartat och hade bara varit igång i 4-5 dagar.

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #19
          Ursprungligen postat av Webo
          Jag hade 2 kg salt till mitt 240 l. Ja Aquasafe hade jag i för att få bort klor. Det tog jag i förat och väntade 1 tim och sen i med saltet. 2 dagar med 2 kg och 3je dagen 1 kg salt och dessa e dagar helt vatten byte. 4e dagen byte 1/3 del vatten 3 gånga om dagen och 5e dagen 1 helt vattenbyte. Men som sagt så hade jag bara 2 utav 4 silverhajar som var sjuka medan de 4 små malar inte hade problem och mitt var nystartat och hade bara varit igång i 4-5 dagar.

          Skickat med Tapatalk från min mobil.
          oj vet ej om jag vågar köra den mängden salt hahaha ska testa dock höja saltningen och se om de funkar o höjer tempraturen som ovan skrev för speeda upp allt hoppas dem står ut med dessa skitförhållanden jag har i akvariet någon vecka till

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Gick det bra med värmekuren? Eller gick du och köpte protozin istället?

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #21
              Jag höjde tempraturen till 30 grader, vågade inte högre då en yngre mal dog pga tempratur höjningen tror jag ( höjde under 12 timmar inte på en gång) anyway , fortsatte med 1.5 dl salt per 100 liter , exit medicinen och 30 graders tempratur , efter 3 döda kardinaler 2 malar så är vita pricksjukan borta som det ser ut , jag gör stora vattenbyte dagligen nu och försöker hålla tempen uppe i 30 någon vecka till och fortsätter medicinera för att vara säker på att det är helt borta fast prickarna är nästan helt borta nu

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #22
                Jag tycker du ska sluta med vattenbytena ett tag för det påfrestar den biologiska balansen och fisken. låt det gå ett par veckor utan att du petar på det tycker jag. Du har ju som sagt gjort stora dagliga byten och det mår inget akvarium bra av.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag tycker du ska sluta med vattenbytena ett tag för det påfrestar den biologiska balansen och fisken. låt det gå ett par veckor utan att du petar på det tycker jag. Du har ju som sagt gjort stora dagliga byten och det mår inget akvarium bra av.
                  om jag inte gör vattenbyten när dem dött kan dem inte ligga kvar i akvariet då och börja igen så fort något rör sanden?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #24
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    om jag inte gör vattenbyten när dem dött kan dem inte ligga kvar i akvariet då och börja igen så fort något rör sanden?
                    Nej är dem döda så är dem
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Nej är dem döda så är dem
                      tackar har följt detta slutat göra vatten byte , efter 3 exit behandlingar(exit flaskan ut) + slutat vattenbyta + lagt in 1.5 dl salt per 100 liter så ser det mycket ljusare ut nu , endast 2 kardinaler har vita prick och det är typ 2 prickar , frågan är nu när bör jag börja byta vatten , börja använda bredningsmedel igen ? just nu har jag bara fyllt på det som gått bort själv alltså lagt i mer vatten då vattnet avdunstat

                      Kommentar

                      Arbetssätt...