Problem med vattnet ,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Problem med vattnet ,

    Hej

    jag har fått vitapricksjukan som ej vill bort , detta handlar inte om sjukdommen därav ligger tråden på "vatten"


    Frågan är , jag bytar 40-50% varje dag för att försöka få ut parasiterna , samtidigt som jag lägger i salt och Exit medicin mot vitapricksjukan , här kommer vatten frågan


    När jag bytar vatten lägger jag i Happylife filtermedia som tar bort metaller och liknande från kranvatten , hjälper växterna och gör vattnet klarare ,

    Tar denna bort/ förstör effekten av salt och exit medicinen eller har dem fortfarande full effekt?

    frågar pga att jag fortfarande har sjuka fiskar och folk har skrivit att dem fått ur det med samma behandling på 3-4 dagar .. gått 1 vecka för mig och det är ganska jobbigt o byta så mycket vatten varje dag har ont överallt nu haha..
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Du ska inte använda vattenberedning när du medicinerar och följ anvisningarna för medicinen, tror knappast att vattenbyte varje dag ingår i behandlingen...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Du ska inte använda vattenberedning när du medicinerar och följ anvisningarna för medicinen, tror knappast att vattenbyte varje dag ingår i behandlingen...
      Men som jag uppfattat det så ska man rensa vattnet från klor o liknande annars skadas fiskarna men jag ska alltså låta vattnet vara som det är o bara in med medicinen? Vattenbyte varje dag har jag läst att alla gör sen om dem gör det vet jag ju inte men alla skriver dem byte vatten för att få ut parasiterna från vattnet och då tempraturen e högre i vattnet ( för snabba på deras livscirkel eller vad man ska säga) drar ner på syret i vattnet och nytt vatten är mer syrerikt .. så tänkte jag haha jag fattar 0 nu

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        OM du byter vatten innan medicineringen så ska du inte bereda vattnet eftersom preparatet kan påverka medicinen! Exit ska doseras 20 droppar dag ett, 10 droppar dag 2, 10 dag 3, har det inte försvunnit så fortsätter man dag 4-5 med 10 droppar! Om du läser anvisningarna på medicinen så framgår det hur du ska göra! Om du tar medicin själv så googlar du hur du ska ta den, eller läser du på burken
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          OM du byter vatten innan medicineringen så ska du inte bereda vattnet eftersom preparatet kan påverka medicinen! Exit ska doseras 20 droppar dag ett, 10 droppar dag 2, 10 dag 3, har det inte försvunnit så fortsätter man dag 4-5 med 10 droppar! Om du läser anvisningarna på medicinen så framgår det hur du ska göra! Om du tar medicin själv så googlar du hur du ska ta den, eller läser du på burken
          jo men så gjorde jag dag 1 ,2 ,3 20 droppar per 100 liter dag ett etc , byte vatten innan ,gjorde de där , inget hände eller inget bra hände prickarna var kvar , så då började jag byta vatten o salta för se om de hjälper men de gör det inte fortfarande :S då gick jag in o sökte hur folk gjorde i Youtube o liknande o då hade alla bytt massa vatten för dra ut parasiterna ur vattnet och saltat och massa annat som släkt ljuset för de ska inte parasiterna tycka om o annat men alla säger de ska bort 3-4 dagar , har gått över en vecka nu och samma problem fortfarande :S
          Senast redigerad av blaze1337; 14 August 2014, 09:21.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av blaze1337
            Men som jag uppfattat det så ska man rensa vattnet från klor o liknande annars skadas fiskarna men jag ska alltså låta vattnet vara som det är o bara in med medicinen? Vattenbyte varje dag har jag läst att alla gör sen om dem gör det vet jag ju inte men alla skriver dem byte vatten för att få ut parasiterna från vattnet och då tempraturen e högre i vattnet ( för snabba på deras livscirkel eller vad man ska säga) drar ner på syret i vattnet och nytt vatten är mer syrerikt .. så tänkte jag haha jag fattar 0 nu
            Detta har jag aldrig hört talas om - vadå rensa va<ttnet från klor genom att byta det- Klor finns ju i så fall i kranvattnet så ju mer vattenbyten, ju mer klor i akvariet.
            Som flera har sagt - följ instuktioner på förpackningen och sluta med vattenbytena.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Nej Kjell nu missuppfattar du det , jag bytar vatten för det är varmt i vattnet ( mer syre i nytt vatten) , jag TAR bort klor från det nya vattnet , följt instruktionerna på förpackningen och det hjälpte inte därför började jag med stora vattenbyten och försökte få ut parasiterna på de sättet med + behandling samtidigt som jag satt i nytt vatten tänkte det skulle hjälpa men nu har det inte gjort det heller så 4 dagar enl instruktionerna hjälpte inte , 3 dagar som folk som lyckats få bort det på med salt o vattenbyte o annat och det hjälpte inte heller.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Exit kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har använt det, om protozin kan jag däremot säga att det fungerar bra, förutsatt att man följer instruktionerna!
                Det kan ju vara bra att höja tempen till 29-30 grader också.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Exit kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har använt det, om protozin kan jag däremot säga att det fungerar bra, förutsatt att man följer instruktionerna!
                  Det kan ju vara bra att höja tempen till 29-30 grader också.
                  det är 29 grader i karet just nu , hur lång tid tog det innan det gick bort med protozin ? ska se om jag kan köpa de till helgen.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Det tog bara några dagar har jag för mig!
                    Annars hittade jag denna, i mina ögon mer intressanta metod på, just det, Zoopet!

                    Ursprungligen postat av Frank Angell på Akvaforum.no
                    Temperaturkuren mot parasitter.

                    Slik anbefaler jeg at du kjører
                    temperaturkuren i ditt akvarium:
                    -Bytt vann, kombinert med en slamsuging av
                    bunnen. 40% av vannet bør vekk.
                    -Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der
                    til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av
                    maks 12 timer.
                    -Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med
                    kaldvann, kombinert med en real slamsuging.


                    -Om nye parasitter bryter
                    ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet
                    var synlig.
                    -Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er
                    borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og
                    slamsuging.
                    Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok
                    i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det
                    er gått 43-44 timer).
                    -Gjenta til parasittene er borte for godt.

                    MERK:
                    Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre
                    sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at
                    du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Det tog bara några dagar har jag för mig!
                      Annars hittade jag denna, i mina ögon mer intressanta metod på, just det, Zoopet!
                      oj är den på danska? man ska höja tempraturen till 32 i tills alla parasiter varit borta i 48 timmar sen ner till 28 , och man ska ta ut 40% av vattnet och slamsuga botten? låter intressant ska testa om saltet inte funkar , känns väldigt jobbigt o sitta o se dem bli uppätna

                      Tack för tipsen mr Woods!
                      Senast redigerad av blaze1337; 14 August 2014, 12:45.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Nej den är på ett ännu svårare språk, nämligen norska! Och ja, du skall öka temperaturen under max tolv timmar och sedan skall den hållas på 32 tills parasiterna varit borta i minst två till tre dygn. Därefter skall du sänka till 28 och observera så den inte kommer tillbaka.
                        Senast redigerad av Mr Woods; 14 August 2014, 13:02.

                        Kommentar

                        • blaze1337
                          • July 2014
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Nej den är på ett ännu svårare språk, nämligen norska! Och ja, du skall öka temperaturen under max tolv timmar och sedan skall den hållas på 32 tills parasiterna varit borta i minst två till tre dygn. Därefter skall du sänka till 28 och observera så den inte kommer tillbaka.
                          skall testas ! tackar igen

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2887

                            #14
                            Vitapricksjuka drabbar ju främst svaga individer eller fiskar som inte lever under goda livsbetingelser, som för låg vattentemp etc. Så anledningen till utbrottet kan vara värt att fundera på.

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Vitapricksjuka drabbar ju främst svaga individer eller fiskar som inte lever under goda livsbetingelser, som för låg vattentemp etc. Så anledningen till utbrottet kan vara värt att fundera på.
                              jo de drabbade bara mina kardinaler av alla jag hade i akvariet , och jag vet anledningen jag råkade sänka vattentempraturen för fort , var sjukt varmt en dag gick upp till 30 , fick panik var fortfarande dum tog o gjorde vattenbyte me för kallt vatten och de gick ner till 23 grader typ på några minuter sen gick det sakta upp igen och höll sig på 28 , men anledningen är ganska klar tror jag att det var jag som råkade sänka temp för för fort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...