Är det lönt att...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Är det lönt att...

    Jag har haft igång ett akvarium i 1,5 vecka och under tiden så fick fiskarna svamp (för varmt i akvariet 2-3 dagar, ca 30 grader) och jag har behandlat med salt i rikliga mängder och allt är bra nu förutom de 2 silverhajar jag valde att ta bort direkt eftersom inte mådde så bra. Jag har därför bytt mycket vatten och som sagt saltat rejält (2 Kg till 240 liter med vatten byte 2 gånga och sedan avvänjning 1 kg 1 gång). Jag har avslutat salt kuren sedan någon dag och bytt allt vatten i omgångar.

    I detta akvarium hade jag 4 silverhajar (14-20 cm) och 4 st malar (5-9 cm). Det har fått sparsamt med mat i början och nu när jag har bytt vatten ofta så har jag gett dom mera så de inte ska svälta.

    Jag har haft en del Happylife, Denitrol och Aquasafe i vid start och vid stora vattenbyten.

    Jag undra om det är lönt/bra/dåligt att ta ut svampar från pumpen i detta akvariet och krama ur dessa i ett nytt 450 l akvarium som jag fick igång igår.
    Senast redigerad av Webo; 12 August 2014, 14:43. Anledning: Mera info som jag hade glömt.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ursprungligen postat av Webo
    Jag har haft igång ett akvarium i 1,5 vecka och under tiden så fick fiskarna svamp (för varmt i akvariet 2-3 dagar, ca 30 grader) och jag har behandlat med salt i rikliga mängder och allt är bra nu förutom de 2 silverhajar jag valde att ta bort direkt eftersom inte mådde så bra. Jag har därför bytt mycket vatten och som sagt saltat rejält (2 Kg till 240 liter med vatten byte 2 gånga och sedan avvänjning 1 kg 1 gång). Jag har avslutat salt kuren sedan någon dag och bytt allt vatten i omgångar.

    I detta akvarium hade jag 4 silverhajar (14-20 cm) och 4 st malar (5-9 cm). Det har fått sparsamt med mat i början och nu när jag har bytt vatten ofta så har jag gett dom mera så de inte ska svälta.

    Jag undra om det är lönt/bra/dåligt att ta ut svampar från pumpen i detta akvariet och krama ur dessa i ett nytt 450 l akvarium som jag fick igång igår.
    tänker du göra det för bakteriekulturen så känns det lite "risky" med tanke på att man kan köpa något som får igång bakterierna i nya akvarium på 1-2 dagar från happylife minns inte exakta namnet på produkten men var inte för dyrt , hällde i det i mitt akvarium när jag startade och kastade in 20~fiskar 3 dagar efter alla värden verkade ok då.

    med andra ord jag hade inte vågat riskera sprida svampen för lite bakterier.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Lite så jag tänkte också. Jag har använder AquaSafe (rensar dricksvatten från klor osv) och HappyLife (bakteriekultur). Då kör jag på det då istället och ser hur det går.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Webo
        Lite så jag tänkte också. Jag har använder AquaSafe (rensar dricksvatten från klor osv) och HappyLife (bakteriekultur). Då kör jag på det då istället och ser hur det går.
        Hade jag också gjort , ett tips är att köra Happylife något kan hitta namnet när jag kommer hem (tar bort klor från vattnet , ger växter näring , och tar bort små partiklar i vattnet gör vattnet klart) 3 i 1 kostar ej mycket mer än aquasafe och har funkat perfekt för mig , det med Bakteriekultur borde funka perfekt och är riskfritt så att säga håll oss gärna uppdaterade om 400 literns ska bli kul o se hur fiskarna ser ut i den

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Är det vanliga HappyLife Flytande filtermedel du menar: http://www.cyberzoo.se/shop/26180/ar...pic-b72614.jpg ?
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Webo
            Är det vanliga HappyLife Flytande filtermedel du menar: http://www.cyberzoo.se/shop/26180/ar...pic-b72614.jpg ?
            oj glömde skicka bild igår , sambon är hemma ska be henne skicka namnet på den svarar om 10 -15 min


            Edit : aa det är den du har på bilden
            tror jag, annars e de denna på länken nedan texten är samma som den jag har hemma men annorlunda fiskar på bild vet ej varför

            Anyway den gör 3 i 1 , funkat perfekt för mig kontrollerar alla värden varje 2-3 dagar och det ser bra ut .

            finns i nästan alla zoobutiker jag varit på om man frågar efter happylife filtermedia

            Senast redigerad av blaze1337; 13 August 2014, 08:24.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ja det är samma som jag har också och som jag har använt i det nya. Vattnet börjar bli klart igen efter jag tillsatte det igår natt (natten mellan måndag och tisdag alltså).
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Webo
                Ja det är samma som jag har också och som jag har använt i det nya. Vattnet börjar bli klart igen efter jag tillsatte det igår natt (natten mellan måndag och tisdag alltså).
                aa det blir alltid lite grumligt när man sätter in det men det blir klart efter 1 dag

                Kommentar

                Arbetssätt...