Varmt varmt varmt !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Varmt varmt varmt !

    Hej

    brukar ha runt 26-27 grader i akvariet nu börjar det stiga till 29 - 29.5 i akvariet
    mina fiskar trivs bäst runt 26-27 hur ska jag sänka det?

    kan jag fylla vattenflaskor med vatten , frysa dem sen låta dem flyta på toppen för sänka det?

    kan jag blanda kranvatten med de ämnet som tar bort klor o metallerna från kranvattnet
    lägga de i sån is former , göra isbitar o stoppa in dem i akvariet? tips behövs asap!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det effektivaste är att byta vatten lite oftare och då bara byta med kallvatten.

    Den största risken med varmt vatten är ofta inte tempen i sig utan att ett varmare vatten är syrefattigare så öka gärna syresättningen i akvariet och sedan är ju färskt vatten i sig också syrerikare
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 31 July 2014, 11:06.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag gör precis som Kjell tipsar om. Bytte idag 10% med iskallt vatten (distribuera det långsamt eftersom vatten skiktar sig och kan kyla ner fisk på botten), fick ner tempen 1,5 grad. Sen har jag en liten strempump som rör om ytan ganska rejält!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kladdkaka
        • November 2012
        • 88

        #4
        De allra flesta fiskarna (och räkor) klarar sig utan några problem upp till 30 grader om syrenivån inte blir för låg. Jag har som Kjell skriver klarat mig bra (= 28-29,5 grader ) med att byta några hinkar kallvatten varannan dag + gärna ha lite drag där akvariet står.

        Flaskor med is fungerar såklart också om man vill, men vill man sänka snabbt så går det ju snabbare att byta lite vatten än att börja frysa in vattenflaskor.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          tack för alla svar , jag har en skalle med luftpump i som rör ytan , jag har 2 filtrar ytter& innerfilter där båda har rätt så stark utström så vattnet rör på sig tror inte det är några problem med syret , är bara rädd för mina malar främst resten av fiskarna klarar av den tempen enl beskrviningen men vill inte någon ska skada sig

          saken med byta vatten är att mitt akvarie är 1 månad gammal och vill inte döda min bakterie kultur samt att jag ej vill sänka tempraturen för fort så att det hoppar ner 2-3 grader på en gång med isflaskor så går det ner väldigt sakta men säkert fast jobbigt som fan har 8 flaskor 4 i akvariet o 4 i frysen o swappar runt dem då o då

          får testa vattenbyte 10% varje 2 dagar o köra tester på nitrit&nitrat och se hur det ser ut

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Byttat vatten varannan dag , och lite isflaskor emellan för att ta ner tempraturen från 29~~ till 25 ~ nu såg jag imorse att mina kardinaler har fått vitapricksjukan , rekommenderar ej vattenbyten med kallt vatten tempraturen sjunker för snabbt och antagligen var det anledningen till vitapricksjukan , sätter igång med exit medecinen ikväll efter jobb får se hoppas dem klarar sig .

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det klart att en jättestor förändring i temperaturen kan vara dåligt men knappast inte en förändring på maximalt 3 grader vid vattenbytet.
              Man kan ju istället byta mindre men oftare - för att inte fallet skall bli så stort
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det klart att en jättestor förändring i temperaturen kan vara dåligt men knappast inte en förändring på maximalt 3 grader vid vattenbytet.
                Man kan ju istället byta mindre men oftare - för att inte fallet skall bli så stort
                aa jag gjorde säkert fel bytade 50~ liter med kallt vatten på en gång som är typ 20% ledde säkert till vita sjukan direkt , kallt vatten från kranen e mycket kallare än 29~~ gradens jag hade i akvariet , får se om dem överlever när jag ger dem exit , om dem ej klarar sig ska jag anta då att alla mina fiskar har vita sjukan o köra mass byte på allt eller bara fortsätta med medicinen o hoppas på att några klarar sig ?

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Du kan testa detta.

                  Jag är själv nybörjare och jag bor i ett nybyggt hus där det blir varmt och hade problem med att det gick upp till nästan 29 grader och jag testade med frysta pet flaskor (1/2 liters) men det hjälpte inte så länge så jag sökte runt över allt och höll på att till slut köpa en kylare som koster ca 5000 kr bara för att jag vill verkligen ha att det är rätt temp för fiskarna och vi kommer att få detta problem ett 3-4 månader varje år. Jag hittade dock en lösning som var bättre och det var att köpa USB fläktar och sedan en liten USB hub som jag kopplar till en mobilladdare som har USB. Jag har ett 240 l och det fungera jätte bra. Man måste dock kolla så att man inte kylar ner det för mycket så testa med 1 fläkt först så slipper du också en USB hub då du bara behöver ett USB uttag och det får du från laddaren direkt.

                  Kolla på denna:


                  Nu ska jag bara hitta någon bra styrning till det så den automatiskt kan starta och stänga vid tex 26 grader.

                  Jag har stora silverhajar som kan hoppa så det var inte ett alternativ för mig att ta bort täcklocken men mitt Juwel har 2 st hål. 1 för matning i ena täcklocket och 1 hål för automatisk foderautomat i det andra täcklocket och jag ha ställt in så fläktarna blåser ner i dessa hål och sedan i andra ändan så har jag lagt in locken till dessa 2 hål så att täcklocken kommer upp och man får en liten springa som luften kan komma ut. Jag insåg dock just nu när jag skriver detta att om jag vänder det ena täcklocket så kan jag få ena hålet i andra ändan och då behöver jag inte lyfta täcklocken alls, så det ska jag fixa när jag kommer hem så det är klart om det behövs igen. Just nu så är värmen över för vårt område så idag låg den runt 26 när jag gick upp men jag ska se vad det blir när man har ljuset på då de värmer något enormt. Även detta ska där finns lösning på då man kan sätta in reflektorer som då gör att man får mera ljus men tydligen också ska göra att det blir svalare.

                  Mina fiskar blev också sjuka (har ett inlägg i forumet sjukdom om det) och det är säkert också den höga temperatur som gjorde detta i kombination med nystartat osv.

                  Hoppas det ger dig någon hjälp så dina fiskar kan få det lite kyligare igen.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Webo
                    Jag är själv nybörjare och jag bor i ett nybyggt hus där det blir varmt och hade problem med att det gick upp till nästan 29 grader och jag testade med frysta pet flaskor (1/2 liters) men det hjälpte inte så länge så jag sökte runt över allt och höll på att till slut köpa en kylare som koster ca 5000 kr bara för att jag vill verkligen ha att det är rätt temp för fiskarna och vi kommer att få detta problem ett 3-4 månader varje år. Jag hittade dock en lösning som var bättre och det var att köpa USB fläktar och sedan en liten USB hub som jag kopplar till en mobilladdare som har USB. Jag har ett 240 l och det fungera jätte bra. Man måste dock kolla så att man inte kylar ner det för mycket så testa med 1 fläkt först så slipper du också en USB hub då du bara behöver ett USB uttag och det får du från laddaren direkt.

                    Kolla på denna:


                    Nu ska jag bara hitta någon bra styrning till det så den automatiskt kan starta och stänga vid tex 26 grader.

                    Jag har stora silverhajar som kan hoppa så det var inte ett alternativ för mig att ta bort täcklocken men mitt Juwel har 2 st hål. 1 för matning i ena täcklocket och 1 hål för automatisk foderautomat i det andra täcklocket och jag ha ställt in så fläktarna blåser ner i dessa hål och sedan i andra ändan så har jag lagt in locken till dessa 2 hål så att täcklocken kommer upp och man får en liten springa som luften kan komma ut. Jag insåg dock just nu när jag skriver detta att om jag vänder det ena täcklocket så kan jag få ena hålet i andra ändan och då behöver jag inte lyfta täcklocken alls, så det ska jag fixa när jag kommer hem så det är klart om det behövs igen. Just nu så är värmen över för vårt område så idag låg den runt 26 när jag gick upp men jag ska se vad det blir när man har ljuset på då de värmer något enormt. Även detta ska där finns lösning på då man kan sätta in reflektorer som då gör att man får mera ljus men tydligen också ska göra att det blir svalare.

                    Mina fiskar blev också sjuka (har ett inlägg i forumet sjukdom om det) och det är säkert också den höga temperatur som gjorde detta i kombination med nystartat osv.

                    Hoppas det ger dig någon hjälp så dina fiskar kan få det lite kyligare igen.
                    oj tacks å mycket för tipsen ska köpa testa o sätta upp 2 såna usb fläktar i helgen o se om jag kan få ner det utan jävla is o kalla vattenbyten hoppas det funkar , tack för att du tog tiden o skrev allt de där , uppskattas!

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Det var så lite. Börja med en fläkt då en kan sänka tempen rätt bra. Jag köpte mina på Claes Ohlson o ch det är modellen med lång svanhals som koster 49 kr då de är lättre att ställa in.

                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Webo
                        Det var så lite. Börja med en fläkt då en kan sänka tempen rätt bra. Jag köpte mina på Claes Ohlson o ch det är modellen med lång svanhals som koster 49 kr då de är lättre att ställa in.

                        http://m.clasohlson.com/se/USB-fl%C3%A4kt/38-4030
                        awesome , länkar o allt , hur många har du till ditt 240 liters ? jag har 240 liters med

                        undrar då du skriver börja med en fläkt , och sen skriver köpte mina :P vill veta hur många du behövde köpa till slut :P
                        Senast redigerad av blaze1337; 07 August 2014, 11:57.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Jag har 2 men om du kan ta bort täcklocket så skulle jag tro att 1 räcker men sedan så hade vi också släckt ljuset och så klart öppnat allt som kunde öppnas av våra fönstre och dörrar. Är du tveksam eller inte kan få ner rumstemperaturen så ta 2 plus en USB hub typ denna http://m.clasohlson.com/se/USB-2.0-hubb/38-5662 och har du ingen USB förlängningskabel så behöver du en sån från mobilladdaren (inte den micro usb som du kopplar i mobilen utan den kabeln tar du bort och ersätter med en sån här http://m.clasohlson.com/se/F%C3%B6rl....0/Pr326245000 i den längden du behöver. Har du ingen mobilladdare så har de en, jag hittar inte den bara nu när jag sitter på mobilen och skriver detta.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            tack för alla svar , jo lär behöva köpa en hub , silvertejpa dem till akvariet o se om det får ner tempraturen sakta men säkert jag har mobilladdare med usb orginalet till Iphone 4s borde funka behöver förlängare dock aja hoppas det löser sig bara orkar inte fler ska dö , kardinalerna som är sjukast är dem största som är finast med :/ mina fjärilciklider lär bli smittade med

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Jag hittade en smartare lösning om du inte hade mobiltelefon laddare och vill slippa köpa USB hubben. Denna ger 2 USB uttag och tar inte upp ett eluttag http://www.kjell.com/sortiment/el/el...-portar-p39833
                              Du behöver dock 2 st USB förlängningskabel då.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...