Vad tycker ni att jag ska göra med mitt PH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Vad tycker ni att jag ska göra med mitt PH-värde

    Hej!
    Jag har fram till för några dagar sedan mätt pH med stickor och hela tiden fått 6,8-7,2 på både akvarievatten och kranvatten. Köpte på inrådan ett dropptest (även detta från Sera) och mäter upp 8,0 i båda vattnen. Även dropptesterna verkar ju inte vara helt tillförlitliga men lite googlande visar att pH i min stads kranvatten ligger runt 8,0 så dropptestet ligger nog rätt i det här fallet.
    Flesta av fiskarna i akvariet funkar mellan 7-8 men neontetror och pansarmalar trivs enligt artbeskrivningen i upp till pH7,5.

    Ska jag bry mig om den här marginalen och börja mixtra eller ska jag se till att det inte blir högre och göra något först då?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De flesta fiskar tål ett något felaktigt pH-värde.
    Det viktigaste är att vattnet är stabilt så börjar man mixtra med vattnet så skall man alltid göra det.
    pH i akvariet kan svänga väldigt mycket och det gör det ofta man har ett lågt KH (3 eller under) och i än hägre utsträckning om man har växter i akvariet och slarvar med vattenbyten och det är definitivt inte bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      De flesta fiskar tål ett något felaktigt pH-värde.
      Det viktigaste är att vattnet är stabilt så börjar man mixtra med vattnet så skall man alltid göra det.
      pH i akvariet kan svänga väldigt mycket och det gör det ofta man har ett lågt KH (3 eller under) och i än hägre utsträckning om man har växter i akvariet och slarvar med vattenbyten och det är definitivt inte bra.
      Vattnet är ju rätt mjukt här, KH runt 3. Jag har ju inte massor med växter och har inte för avsikt att slarva med vattenbytena. Så med ditt resonemang så ska jag inte börja fippla med pH:t i alla fall? Tycker du att jag behöver höja KH:t?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Behöver definitivt inte höja KH. Och som sagts tidigare så finns det ingen anledning att mixtra med pH heller för fiskarnas skull.

        Kommentar

        Arbetssätt...