Akvarievatten ser ut som lervälling (Bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Akvarievatten ser ut som lervälling (Bild)

    Jag startade upp ett 100 liters akvarium igår kväll. Decorsanden jag köpte räckte inte till, så jag tog även sanden som jag fick med akvariumet (Julas blästersand) och kompletterade med, jag har gjort ren både decorsanden och blästersanden.

    Jag har planterat en del växter och lagt i en stengrotta och några rötter. Det är tänkt att jag skall ha snäckor, Guppy och Ancistrusmalar i akvariumet.

    Vattnet såg ut som tunnflytande lervälling när jag hade fyllt upp akvariumet, jag var noga att se till att vattenstrålen inte gick direkt ner i substratet, utan jag höll vattenstrålen under fyllning över en rot. Jag tänkte att jaja, det klarnar väl upp.

    Jag hedde i växtgödning (Profito) och filtermedia (Easy life) eftersom jag köpte helt ny pump till akvariumet. Men det klarnade inte upp alls, det ser fortfarande (11 timmar senare) ut som tunnflytande lervälling. Det är dock ingen konstig lukt ur akvariumet.

    Jag har tack och lov inte släppt ner varken ancistrus (10-12st. yngel 2-3cm) eller snäckorna som var tänkt till akvariumet, Guppy skall jag köpa senare. Kan det vara blästersanden som är boven ? Den har stått i en hink en längre tid, men det skall väl egentligen inte vara några problem, eftersom jag sköljde den noga innan jag lade ner den i akvariumet ?

    Nu vet jag inte vad jag skall göra, skall jag riva hela akvariumet igen och byta ut eller rengöra sanden ännu mer (koka den kanske)? Eller skall jag bara avvakta, fast jag tror inte det blir bättre, det har inte klarnat överhuvudtaget sedan jag fyllde akvariumet igår kväll.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1732.JPG
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2184894 Så här ser akvariumet ut, och det har inte blivit någon ändring alls på 11 timmar
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antingen måste man skölja riktigt noggrant eller så "fuskar" man och sätter ner ett filter som är fullt med tättpackad filtervadd och kör något dygn (man kan bli tvungen att skölja ren vadden några gånger) eller så väntar man - det klarnar alltefterhand
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Okej. Men kan det se ut så här ? Har aldrig varit med om det tidigare när jag använt sand i karen. Kan man vara helt säker på att det inte är något fel på blästersanden (eller decorsanden för den delen)

      Men eftersom karet är såpass litet är frågan om det inte är lättare att ta ur all sand och göra ren den ytterligare, kanske koka den. Kan/skall man sedan använda något preparat för vattenkvaliteen (Crystal clear, Happy-life eller liknande) för att det skall bli bättre förutsättningar, om jag nu kokar sanden ?
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Låt för enkelhetens skull sanden vara kvar i akvariet, rör runt den med handen och sug ur vattnet upprepa några ggr ( du behöver ju inte fylla ända upp varje gång! Koka sand och sten har ingen funktion.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Det slutade med att jag tömde hela akvarioumet, det visade sig att sanden var hämtad från en närliggande sandlåda Så det var nog både det ena och det andra i den sanden, jag har konstaterat att man skall nog inte lita på någon, när man inte ens kan lita på folk som man känner, hur skall man då kunna lita på främmande.

          Men nu är det fixat, och några Guppysar har fått flyttat in Sedan skall det fyllas på med några äpplen (har två klasar som kläcks i dagarna) och några ancistrusyngel som jag har köpt av en akvariekompis (inte samma som sålde akvariumet till mig )

          Så här ser det ut idag Har varit väldigt försiktig med att släppa ner fisk i karet, så därför bor det bara, som sagt, några stycken Guppysar här än så länge.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1735.JPG
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2162600
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          Arbetssätt...