Påverkar växtligheten pH värdet,eller är de allt i sin helhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hybriden
    • March 2014
    • 28

    Påverkar växtligheten pH värdet,eller är de allt i sin helhet

    Hej
    har en fundering vad beträffar pH . Påverkar växtligheten pH - värdet eller är de allt i sin helhet så som botten material m.m.
    vid vattenbyte ligger ph't på 6,5-6,7 kan gå upp till 6,8, kollade idag nere på 5,5-5,6 nyligen gjort ett delbyte

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I vilken mån som växterna påverkar pH beror bl.a. på vad du har för KH.
    Tycker att det låter underligt att du har så lågt pH - använder du några "preparat" för att sänka pH
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Vad mäter du pH med? Kan ju vara att du inte får rätt värde, pH är egentligen ganska svårt att mäta.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Precis som de andra säger så låter det som ett orimligt lågt Ph. Tar du vatten ur egen brunn, har du massor med trä i karet eller bottensubstrat som ska ge mjukare vatten typ oliver knott eller liknande?
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Hybriden
          • March 2014
          • 28

          #5
          Jah har en digital pH mätare mäter 0,1-14, kanske inte är helt hundra att lita på. Gjorde vattenbyte i går 8/7, tog och gjorde ett test innan 5,8 och efter 6,5-6,6 mäter inte helt hundra kalibreras 7,0 neutral. Nu ligger pH värdet på 6,5-6,7 efter vattenbytet. Har märkt att om jag drar ut på vattenbytet så stiger pH till 6,8-6,9, får väll köpa pH höjande.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag tror inte på ditt pH-test. Testa kranvattenvärdet ocj kolla sedan på din kommuns sida vilket pH-värde kranvattnet i din kommun har
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Beroende på fiskval så har ditt kar perfekt pH, nästan så jag blir avis.

              Du har inte en rot som ligger och mösar sig? Den kan dra ner ordentligt på pH...Kanske byta vatten oftare för att hålla pH på en högre nivå?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...